– Ennå er virtuell virkelighet for lite virkelig, mener forsker Antonio Criminisi ved Microsoft Research Cambridge, et sted der Microsoft lønner 75 forskere for å leke seg fram til løsninger på framtidige problemer. – Det hadde vært interessant å tilby helt naturlige miljøer for dataspill, simuleringer, virtuell turisme og så videre.
Criminisis prosjekt faller i fagområdet "Image Based Reality". Det går ut på å fange et miljø på video, og bearbeide det slik at man kan vandre gjennom det på virtuelt vis på en dataskjerm, på samme måte som i dataspill eller i animeringer av konstruksjoner.
Utgangspunktet for datafangsten er en "omni-directional video acquisition system". Kameraet, vist på bildet til høyre, er en modell kalt "Ladybug" (marihøne) fra det kanadiske selskapet Point Grey Research. Det er seks objektiver, fem horisontale og ett loddrett. Criminisi monterte Ladybug på en hjelm, og fikk en medarbeider til å spasere rundt i en park i Microsofts hjemby Redmond (bildet ovenfor er fra parken Redmond West Wetlands og har for så vidt ingenting med saken å gjøre) mens han selv fulgte etter og gjorde lydopptak.
– På den måten fanget vi på video alt som til enhver tid foregikk rundt den vandrende, samtidig som vi fikk den naturlige lyden av raslende løv og kvitrende fugler.
Criminisi vil ikke gå i detaljer om algoritmene og beregningene alt dette materiale har gjennomgått, men nøyer seg med å demonstrere resultatet. Skjermen viser en park med stier. Grensesnittet er en spillkontroll. Du følger stien, velger hvor du vil gå når to stier krysser hverandre, og kan når som helst heve eller senke blikket, se til høyre eller til venstre, eller snu deg helt og gå i motsatt retning. Og det er alltid den virkelige parken du ser, med alle dens detaljer og lyder. Noen steder ser du joggere i bakgrunnen. Nederst i bildet er et framoverlent kart som viser hvor du befinner deg til enhver tid.
– Dette er virtuell navigering gjennom virkelige miljøer. Algoritmene er vanskelige, men de er transparente overfor brukeren. Vi kan holde brukeren til stien der opptakene ble gjort, men vi kan også jukse med dataene, og la brukeren vandre rundt i resten av terrenget.
Anvendelsene er slett ikke bare spill. Virtuelle tredimensjonale visninger av reelle miljøer vil være interessante for blant andre museer og eiendomsmeklere, og det er enkelt å forestille seg hvordan de kan nyttiggjøres i pedagogisk programvare. Med miniatyrkameraer for 360 graders opptak, vil man kunne filme kroppen innvendig, og deretter foreta undersøkelser som virtuelle vandringer.
Hjemmesiden til Criminisi (se lenken ovenfor eller under) gir eksempler på virtuelle tredimensjonale visninger av reelle miljøer.