Forsker Antonio Criminisi fra Microsoft Research Cambridge er blant dem som på nært hold har opplevd Kristi smerte. Han arbeider blant annet med å gjøre klassiske malerier til tredimensjonale modeller. En modell han gjerne viser fram, er av maleriet La Flagellazione di Cristo (1460) av Piero della Francesca (1416-1492). Originalen henger i Galleria Nazionale delle Marche.
– Dette er en av de første maleriene etter oppdagelsen av prinsippene for perspektivtegning. Derfor egner det seg spesielt godt for rekonstruksjon i tre dimensjoner, forklarer Criminisi.
Forskeren mener at man ved å gå inn i tredimensjonale modeller av klassiske malerier, kan få både sterke opplevelser og en bedre forståelse av malerkunsten. Det siste gjelder ikke bare amatører. Han viser til en kunsthistoriker som bruke en måneds tid på å gjenkonstruere mønsteret på gulvet der Kristus står.
– Med den teknologien vi har utviklet her i Cambridge i samarbeid med University of Oxford, fikk vi fram det samme mønsteret bare ved å skifte perspektivet opp til taket. Det var gjort på noen få minutter.
Bildet ovenfor viser hvordan mønsteret trer fram bare ved å heve "blikket" litt.
– 3D-modellene er installert i "grotten" VR-Cube som er opprettet ved Kungliga Tekniska Högskolan i Stockhom for å vise tredimensjonal virkelighet. Det er en helt egen opplevelse å vandre inn i dette og andre bilder, og oppleve å stå ved siden av Kristus.
Criminisi tilbyr en liten smakebit på disse opplevelsene fra sin hjemmeside. Demonstrasjonene er tilgjengelige både som MPEG-video, og som VRML-modeller ("virtual reality modelling language") der du selv styrer dine bevegelser i bildet. For å se VRML-modellene, trenger du en egen leser fra enten Cosmo eller World View. Begge er tilgjengelige herfra.