Analysebyrået Forrester Research har kommet over en interessant observasjon hos konsumenter som surfer på nettet med et nettbrett. De er nemlig mer handelsvillige enn de som bruker PC eller andre enheter.
Selv om andelen som bruker nettbrett til e-handel er langt lavere enn de som bruker PC, så viser tallene at konverteringsraten – forholdstallet mellom bestillinger og besøk – er høyere for nettbrettbrukerne.
Konverteringsraten på PC er omtrent tre prosent, mens for de som bruker nettbrett er den på mellom fire og fem prosent, melder Wall Street Journal som viser til Forrester sine undersøkelser.
Men ikke bare er nettbrettbrukerne mer villige til faktisk å handle, de handler også mer. Flere e-handelsdetaljister opplyser ifølge avisen at ordrene til nettbrettbrukerne er mellom 10 og 20 prosent høyere enn hos deres tradisjonelle PC-baserte kunder.
Tallene gjelder det amerikanske markedet, der det kalkuleres med at rundt 9 prosent av de som handler på nettet bruker nettbrett. Det er altså en liten, men voksende kundegruppe. De som kjøper et nettbrett øker også sin tid brukt på nettet, viser Forrester sine undersøkelser.
Nettbretteierne er også mer velstående, og har mer penger tilgjengelig til forbruk enn nett-forbrukere flest.
Flere amerikanske nett-handelsaktører har fått øynene opp for de mulighetene som ligger i nettbrett for å øke salget. Nå jobbes det på spreng for å tilpasse nettsidene og handelsløsningene til berøringsskjerm.
Blant annet har Macy`s, et stor amerikansk varehus, gjort sine nettsider kompatible med nettbrett som ikke takler Flash og jobber nå med å designe nettløsningen slik at musen blir overflødig.
– Alle nettsider i verden er bygget for en mus. Vi understreker lenker og elementer for at folk skal klikke, og nå må vi tenke ut hvordan dette skal se ut i et berøringsmiljø. sier Macy`s markedssjef Peter Sachse til Wall Street Journal.