Wall Street Journal og andre amerikanske nettjenester melder at Apple har lykkes med en sjarmoffensiv overfor plateselskapene, og vil lansere en betalingstjeneste for musikk om noen få uker. Det er derimot ikke kommet flere opplysninger om Apples påståtte tilbud om å kjøpe Universal Music.
- Les også:
- Los Angeles Times: Apple vil kjøpe Universal Musict (11.04.2003)
Tjenesten vil være forbeholdt Mac-brukere. Betalingen skjer stykkevis, i motsetning til den abonnementsordningen som gjelder for flere av plateselskapenes egne nedlastningstjenester. En "låt" vil koste 99 cents. Det vil være enkelt å overføre nedlastet musikk frem og tilbake mellom Mac og Apples musikkspiller iPod.
Steve Jobs har personlig ledet an i Apples sjarmoffensiv overfor plateselskapene, for å overbevise dem om at det er mulig å iverksette en betalingstjeneste som kan vinne forbrukernes tillit. Et annet mål er å fremme Apples eget maskineri, siden plateselskapenes tjenester gjerne forutsetter Windows på mottakersiden.
Jobs mener at lettbrukte betalingstjenester etter hvert vil vinne over filutvekslingstjenester som er overlesset med annonser og utsatt for sikkerhets- og ytelsesproblemer, i tillegg til rettssaker. I kommentarer i amerikanske medier vises det til at filutvekslingstjenesten KaZaA er i ferd med å komme inn i varmen gjennom tjenester som ivaretar opphavsretten. Ellers siteres det også analytikere som mener at prisen per låt må ned i en halv dollar for å vinne publikum.