Oracle og USAs General Services Administration (GSA) har inngått et forlik hvor resultatet er at Oracle må betale en erstatning 199,5 millioner dollar (1,16 milliarder kroner) pluss renter, til GSA. Det kunngjorde USAs justisdepartement i slutten av forrige uke.
Forliket er et resultat av et søksmål som Paul Frascella, en tidligere Oracle-ansatt, rettet mot Oracle på vegne av offentlige myndigheter allerede i 2007. Søksmålet ble gjort med henvisning til loven False Claims Act, som medfører at søksmålet forblir hemmelig til myndighetene har satt seg inn i og tatt stilling til saken. I fjor ble det kjent at USAs justisdepartement sluttet seg til søksmålet.
I anklagene het det at Oracle bevisst har unnlatt å opplyse GSA, de føderale myndighetenes felles innkjøpskontor, fullstendig informasjon om selskapet salgspraksis, inkludert hvilke rabatter som tilbys andre kunder. Ifølge justisdepartementet var dette blant betingelsene i kontrakten mellom de to aktørene. Kontrakten skal ha blitt inngått i 1998.
Resultatet skal ha vært at GSA-brukerne ikke har blitt tilbudt de rabattene de har hatt krav på, og dermed har betalt mer enn nødvendig for Oracle-produktene.
I en uttalelse til amerikansk presse, som blant annet gjengis av ZDnet, nekter Oracle for noen gang å ha utført svindel.
– Gitt det at begivenheten omkring denne saken fant sted for så lenge siden, er det ikke overraskende mange av vitnene som ikke lenger er tilgjengelige eller som ikke husker klart hva som skjedde. Oracle har derfor besluttet å inngå forlik i denne saken for å unngå distraksjonen og de høye kostnadene ved en rettstvist. Vi forblir forpliktet til de høyeste integritetsprinsipper i vårt forhold med statlige kunder, heter det i uttalelsen.
Ifølge USAs justisdepartement har ingen tidligere False Claims Act-sak i et et stort forlik.
False Claims Act innebærer også at varsleren får en andel av tilbakebetalingen. Han skal motta 40 millioner dollar for sitt bidrag.
Les også:
- [18.06.2010] USA går til sak mot Oracle