Fra rundt klokken 12 norsk tid i går merket mange Blackberry-brukere av at tjenester som lynmeldinger og surfing haltet, mens e-post ble utilgjengelig.
Meldinger fra RIM, selskapet som leverer Blackberry-tjenestene og Blackberry-mobilene, er ikke spesielt informative.
RIM driver to atskilte infrastrukturer, henholdsvis Blackberry Enterprise Server (BES) for store bedrifter og organisasjoner, og Blackberry Internet Service (BIS) for forbrukere. Siden store bedrifter melder at de ikke opplever problemer med sine Blackberry, trekker BBC den konklusjonen at problemene rammer BIS, men ikke BES.
RIM innrømmer problemer i Europa, Midtøsten, Afrika og India. De ber om unnskyldning for problemene de påfører sine kunder. De sier e-posttjenesten nå er gjenopprettet, men at brukere fortsatt vil kunne oppleve at lynmeldinger og surfing halter.
– Våre teknikere arbeider for å gjenopprette et normalt tjenestenivå så fort som mulig, heter det videre.
Årsaken til problemene skal være svikt i en datasentral i Slough vest for London, der RIM styrer Blackberry-tjenestene for områdene der de nå halter.
RIM klargjør at nedetiden ikke skyldes lokale teleoperatører, men deres egen infrastruktur.
I forrige måned opplevde RIM nedetid i Blackberrys lynmeldingstjeneste i Amerika.
Driftsproblemene bidrar til å skjerpe RIMs vanskelige situasjon. Selskaper sliter med sviktende salg, fallende lønnsomhet, dalende aksjekurs og intern strid.