BEDRIFTSTEKNOLOGI

Opera skuffet over WAC

For lite fremdrift i telegigantenes forsøk på å utfordre Apple og Google.

Skuffet: WAC-samarbeidet har ikke gått som forventet, mener direktør Lars Boilesen i Opera Software.
Skuffet: WAC-samarbeidet har ikke gått som forventet, mener direktør Lars Boilesen i Opera Software. Bilde: Marius Jørgenrud
13. okt. 2011 - 08:27

Opera Software har vært blant de fremste støttene til et initiativ kalt WAC (Wholesale Application Community), som i februar i år åpnet telebransjens felles app-butikk.

Ideen er å skape en plattform for å utvikle og selge mobil-apper, basert på webstandarder og uavhengig av enheter og operativsystemer.

Dette er telebransjens forsøk på å stikke hånda inn i en honningkrukke, som hittil har vært forbeholdt Apple og Google.

Mange av verdens største mobiloperatører deltar, deriblant Telenor, AT&T, Vodafone, Verizon, Deutche Telekom, Orange, China Mobile og bransjeorganet GSMA. Opera er den eneste nettleserprodusenten som er assosiert medlem i flokken.

Opera lanserte mandag sin widget-løsning med støtte for WAC 1.0 til Android-baserte mobiltelefoner.

I en prat med digi.no for noen uker siden, kom imidlertid Opera-sjef Lars Boilesen til å nevne at de ikke var spesielt fornøyd med WAC-prosjektet.

- WAC har ikke blitt den suksessen noen hadde håpet, sier utviklingssjef Christen Krogh i Opera Software. <i>Bilde: Marius Jørgenrud</i>
- WAC har ikke blitt den suksessen noen hadde håpet, sier utviklingssjef Christen Krogh i Opera Software. Bilde: Marius Jørgenrud

Misnøyen bekreftes nå av Operas utviklingssjef Christen Krogh.

- Det er fremdeles aktivitet der, men det er riktig å si at vi er skuffet over progresjonen til WAC, sier Krogh til digi.no.

WAC har vært en av flere tilnærninger for å bruke webteknologi til å få ut applikasjoner og for å lage økosystemer [til mobil], halvlukkede økosystemer kontrollert av teleoperatører.

Skuffelsen går ifølge Krogh på at det har vært vanskeligheter med å få rullet ut plattformen, og med å få betalingsmekanismene til å fungere.

Han får støtte av Telenor.

- Dette er ting vi også ser. Det å lage en app-plattform som krever en komponent i telefonen som ikke finnes enda er jo komplisert. Før WAC får på plass det som en standard i mobilene er det vanskelig å distribuere applikasjoner til kunder. Det er jeg enig med Opera i, sier Telenors prosjektleder for WAC-samarbeidet, Rune Slinning til digi.no.

WAC har endret noe karakter fra tidligere, det er nå mer orientert mot markedene i Asia, der operatørene har langt mer kontroll over håndsett og distribusjon av mobiltelefoner, kan han fortelle.

Satser på WAC i Serbia. Telenors prosjektleder Rune Slinning. <i>Bilde: Telenor</i>
Satser på WAC i Serbia. Telenors prosjektleder Rune Slinning. Bilde: Telenor

- Telenor støtter WAC-alliansen, men vi bruker nå mest energi på API-delen, og at prosjektet kan ta en rolle for å bli en API-aggregator. Det gir utviklere en mulighet til å ta betalt for digitalt innhold via telefonregningen på en enklere måte, sier Rune Slinning.

Telenors WAC-initativ er foreløpig begrenset til et pilotprosjekt i Serbia, der det nå er mulig å ta betalt for webapplikasjoner via Paypal, kredittkort og over mobilregningen.

- Så får vi senere gjøre en vurdering på hvilke andre markeder som kan bli neste ut, sier prosjektlederen.

Klarer seg fint uten

Opera Software, med sine over 200 millioner unike brukere per måned, kjøpte nylig opp Handster. Dermed har de selv et helt eget komplett økosystem for app-butikker, ifølge dem selv verdens femte største app store. Det er også en tjeneste de videreselger til teleoperatører og mobilprodusenter.

Slik situasjonen er nå fremstår derfor ikke WAC-samarbeidet som spesielt viktig for det norske nettleserselskapet.

- WAC er et eksempel på webteknologi som kan lage et slikt økosystem. Det finnes andre økosystemer, så vi noterer oss at WAC ikke har fått den utbredelsen eller den suksessen som noen hadde håpet, sier Operas utviklingssjef Christen Krogh.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Jobbsøknad: Slik skiller du deg ut i den store bunken
Les mer
Jobbsøknad: Slik skiller du deg ut i den store bunken
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra