NetCom har hatt stor suksess med sin strategi med enkle priser - ring hvem og når du vil til en fast pris. Nå kommer Telenor etter med det samme, melder TV2.
- Vi kutter ut alle forskjeller mellom helger og hverdager, kvelds- og dagtid eller om du ringer en mobil eller en telefon tilknyttet fastnettet. Alle våre kunder, også kontantkort-brukere, får en fast pris, forteller Telenor Mobils informasjonssjef Sigurd Sandvin til digi.no.
Det eneste som øker prisen er hvis du ringer en NetCom-bruker, for NetCom forlanger en høyere avgift fra Telenor når en Telenor-kunde ringer til en NetCom-kunde enn omvendt. Dette er det dog snart vært slutt på - enten vil nye EU-regler eller Post- og teletilsynet senke prisen NetCom tar for en innkommende samtale innen sommeren.
-
Relaterte artikler:
- Det skal bli billigere å ringe NetCom-brukere
Teleselskapene har to måneders varslingsplikt for prisendringer, så endringene vil ikke tre i kraft før i juni. Men det er grunn til å glede seg. For priskuttene vil spare Telenor Mobils kunder for 300 millioner kroner i året. Hver enkelt kunde vil få redusert sin regning med 3-5 prosent, tror Telenor.
For kunder med primær-abonnenemt vil prisen for et minutt bli 98 øre og SMS-prisen senkes til 69 øre. Men ringer du en NetCom-kunde, kommer det hele 75 øre i tillegg. Dette gjelder bare NetCom og teleselskaper som leier nett av dem (skal være blant annet You, Tele Danmark og deler av kundemassen til Sense). Andre mobilselskaper bruker Telenors nett og slipper således dette påslaget.
Årsaken til kuttene er klare - Telenor har vært på defensiven i kampen om kundene og mistet 27.000 mobilkunder i fjor høst mens NetCom samtidig fikk 66.000 nye kunder.