Mange mener at pc-ens tidsalder begynner å ta slutt, i alle fall innen endel bruksområder. Mange av de samme oppgavene kan gjøres vel så enkelt på nettbrett og smartmobiler.
Derfor er det ikke overraskende at Mark Shuttleworth, sjef for Ubuntu-sponsoren Canonical i går kunngjorde at Ubuntu skal tilpasses enheter som nettbrett, telefoner, tv-er og smarte skjermer for alt fra biler til kjøkkenkroken på kontoret.
Ifølge Shuttleworth vil dette trolig bli tilgjengelig med Ubuntu 14.04 LTS, altså langtidssupport-versjonen som kommer i april i 2014. Løsningene vil bygge på Unity, som er standard brukergrensesnitt i Ubuntu i dag.
– Unitys kjerneelementer er arrangert akkurat på en slik måte som vi trenger for å skape koherens på tvers av alle disse enhetene. Dette var bakgrunnen for navnet Unity – et enkelt, sentralt grensesnittrammeverk, som skalerer på tvers av alle skjermer og som støtter alle toolkits, skriver Shuttleworth.
Tankegangen er dermed ikke så ulik den Microsoft har med selskapets Metro-grensesnitt, bortsett fra at Unity først ble tilgjengelig for pc-er, mens Metro først kom til smartmobiler.
I et intervju med ZDNet forteller Shuttleworth at Canonical allerede har startet samarbeidet med maskinvarepartnere for å utvikle produkter for markedet. Men foreløpig er ikke programvare engang kommet til alfastadiet.
Utvalget av operativsystemer for nettbrett og smartmobiler har i praksis blitt redusert det siste året, siden framtiden til både MeeGo og HPs WebOS må anses for å være særdeles usikker.
Shuttleworth mener at Ubuntu har flere fordeler i forhold til konkurrentene. Ubuntu uavhengig av noen enkelt maskinvareleverandør, samtidig som at det ikke utvikles av et konsortium. Det er i praksis Canonical som setter kursen alene. Ubuntu er dessuten godt etablert ved at plattformen allerede har utviklere og kunder.
Canonical-sjefen mener også at en del selskaper ønsker å ha Ubuntu som et ekstra kort i ermet.
– Et sterkt Ubuntu kan både samarbeide bedre med OEM-er (Original Equipment Manufacturer) enn det et større selskap, og det kan gi dem (OEM-ene, red. anm.) innflytelse overfor Google og Microsoft, sier Shuttleworth.