EDB ErgoGroup og anbudsselskapet Mercell har inngått en partneravtale knyttet til anskaffelser i offentlig sektor. Det opplyser selskapet i en pressemelding fredag.
Sammen vil de to selskapene tilby offentlige virksomheter en løsning som gjør det enklere å håndtere innkjøpsprosesser og samtidig etterleve Lov om offentlige anskaffelser.
Den nye løsningen er basert på en integrasjon mellom EDB ErgoGroups sak og arkiv-løsning og Mercells løsning for håndtering av anbud.
– Gjennom denne avtalen med Mercell kan vi nå tilby en løsning som sikrer en ryddig, dokumentert og helelektronisk anskaffelsesprosess i offentlig sektor. Samtidig ivaretar løsningen sikkerheten og kravene til dokumentasjon som stadig flere innkjøpere og arkivansvarlige har behov for, sier konserndirektør Håvard Larsen i EDB ErgoGroup.
Asbjørn Kristiansen, administrerende direktør i Mercell, sier i pressemeldingen at avtalen danner grunnlaget for at stadig flere virksomheter kan ta i bruk verktøy for elektronisk konkurransegjennomføring og kontrakt og avtaleoppfølging.
- Bruk av slike verktøy er ressurssparende og sikrer dokumentasjon i prosessen, sier Kristiansen.
I meldingen skriver EDB Ergogroup at effektiviseringen av anskaffelsesprosessen stopper i arkiveringsleddet, og manuell overføring og registrering av alle dokumentene tilhørende en konkurranse blir sett på som en svært krevende oppgave.
– Integrasjonen mellom konkurransegjennomføringsverktøy fra Mercell og sak og arkiv- løsningen til EDB ErgoGroup vil løse denne utfordringen, hevdes det.
Manglende dokumentasjon av anskaffelsesprosessen er også ofte årsaken til at brudd på regelverket knyttet til offentlige innkjøp.
– Elektroniske verktøy skal bidra til å forenkle hverdagen til offentlige virksomheter. Verktøyene vil også sikre dokumenterte anskaffelser og arkiveringen av disse. Anbudsløsningen fra Mercell dekker i dag alle lovpålagte krav om loggføring av anskaffelsesprosessen, og ErgoGroup dekker alle krav til dokumentasjon i forhold til arkivloven, melder EDB Ergogroup.