BEDRIFTSTEKNOLOGI

Dette kommer i Google+

Google-sjefer lover mer bedriftsfunksjonalitet.

NASA er svært fornøyde med mengden av Google+-brukere som så langt har valgt å følge organisasjonens Google+-side.
NASA er svært fornøyde med mengden av Google+-brukere som så langt har valgt å følge organisasjonens Google+-side.
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
18. nov. 2011 - 08:52

Google+ skal bli navet i Googles tjenestetilbud, noe man allerede har begynt å se klare tegn til. Stadig flere av selskapets tjenester får funksjonalitet for deling av innhold med det sosiale nettverket.

Så langt har tjenesten vært i drift siden slutten av juni. Google kommer med oppdateringer og ny funksjonalitet omtrent ukentlig, men fortsatt framstår nok Google+ som litt uferdig. En slik utvikling er ganske typisk for Google. Det lanserer en uferdig tjeneste med kanskje bare noe svært få unike elementer, og så bygges den videre på blant annet tilbakemeldinger fra brukerne. Gmail var i beta i over fem år før den ble løftet ut av prøvestadiet.

Google har mange planer for Google+, men allerede har selskapet gjort en del endringer i planene, basert på ønsker fra brukerne. Blant annet har bedriftprofilsidene blitt betydelig framskyndet, med det resultat at de framstår som litt mangelfulle.

Funksjonen som først og fremst mangler, er muligheten til å dele administrasjonen av bedrifts- og varemerkesidene mellom flere brukere. Google opplyser at dette er noe selskapet prioriterer, men i et foredrag ved CrushIQ-konferansen i Las Vegas denne uken skal Tae E. Kim, Googles sjef for søkemotorannonsering, ha fortalt at denne muligheten først blir tilgjengelig i første kvartal av 2012. Dette skriver Carter Gibson, som var tilstede under foredraget.

Det betyr at det er mange som bør være litt ekstra forsiktige i tiden framover. Det er uklart hva som må gjøres dersom for å overføre administrasjonsrettighetene for en bedriftsside i Google+ til en annen person, dersom den eneste administratoren skulle falle fra.

Ifølge Gibson fortalte Kim en del mer om Google+.

Dette inkluderte at integrasjonen med de øvrige Google-produktene vil føre til at tjenesten vil se ut som et helt annet produkt om seks måneder. Det skal gjennom nye administrasjonsverktøy for kretsene bli mulig å se strømmer med innholdet fra brukere i noen sirkler, mens det brukere i andre kretser skriver, ikke blir synlig.

Kim fortalte at for å verifisere at man er eier av en varemerke- eller bedriftssidene ved å legge et Google+-merke på nettstedet sitt og deretter skaffe en mengde følgere. Google skal da ta seg av resten.

Googles AdWords-tjeneste vil komme til Google+, men at inntekter fra tjenesten ikke er noe prioritet foreløpig.

Ifølge Kim har Google som mål at all funksjonalitet også skal bli tilgjengelig på mobile enheter. Android prioriteres framfor iPhone, først og fremst på grunn av begrensede ressurser.

Samarbeid

Produktdirektør i Google, Bradley Horowitz. <i>Bilde: Google</i>
Produktdirektør i Google, Bradley Horowitz. Bilde: Google

Men Kim er ikke den eneste som har fortalt om kommende Google+-funksjonalitet i det siste. Ifølge InfoWorld fortalte Bradley Horowitz, Googles produktdirektør, under Googles Atmosphere-konferanse denne uken, at Google+ vil for samarbeidsfunksjonalitet som er rettet mot bedriftsmarkedet. Denne funksjonaliteten testes nå ut internt hos Google.

– Fra vår egen erfaring vet vi at dette vil forvandle bedrifter over hele verden, sa Horowitz. Blant annet er det mulig å dele inn bedriften ansatte i ulike kretser, alt ettersom hvilken avdeling de jobber i, for så å dele innhold innenfor den aktuelle kretsen. Det vil også være mulig å dele innhold som er tilgjengelig for alle i bedriften, men ikke nødvendigvis for folk på utsiden.

Skal man tro Horowitz, har disse mulighetene i Google+ allerede blitt det foretrukne verktøyer for mange samhandlinger som tidligere foregitt via e-post, wikier og andre delingsmekanismer.

Om disse muligheten vil være begrenset til Google Apps-kunder, eller om de også blir tilgjengelig for vanlige Google+-brukere, er uklart, ifølge InfoWorld.

Google har så langt ikke tilbudt noe nettskybasert samarbeidsverktøy for bedrifter gjennom Google Apps, noe som nok av en del anses for å være blant tjenestens mangler.

Oppslutning

Ifølge en måling gjort av selskapet BrightEdge, hadde 65 av de 100 største varemerkene i verden etablert en Google+-side i løpet av den første uken at det ble åpnet for dette. Men selskapet mener at ikke engang de største varemerkene har greid å tiltrekke seg særlig mange følgere, sammenlignet med hvor mange de på tilsvarende sider i Facebook. Men selskapet legger også til at flere av sidene ser ganske mangelfulle ut. Det er uklart om BrightEdge har sjekket om det faktisk er eierne av varemerkene som har laget sidene.

NASA er derimot svært fornøyde med oppslutningen på Google+. I et blogginnlegg skriver romfartsorganisasjonens sjef for informasjonsteknologi, Deborah Diaz, at mens det tok 469 dager før den fikk 20 000 følgere på Twitter, og 276 dager på Facebook, tok det bare 4 dager på Google+.

På denne siden finnes det en oversikt over de mest populære varemerke- og bedriftssidene så langt. Flere av Googles egne sider ligger i tet. Blant de femten mest fulgte sidene, er det bare sidene til Mashable, NASA og Linux som ikke er tilknyttet Google.

Selv om tallene for antallet følgere for hver av sidene, ser ut til å stemme, så ser listen ut til å mangle ganske mange av de mindre sidene. Blant annet burde Digi.nos Google+-side ha ligget på 193. plass, men mangler helt.*

Flere brukere

Med Android 4.0 innfører Google en metode som kan øke strømmen av nye brukere til Google+. Når man tar i bruk en Android 4.0-enhet for første gang, vil man bli spurt om man vil opprette en Google+-profil. Foreløpig er utvalget av enheter basert på Android 4.0 begrenset til én modell, Samsung Galaxy Nexus, som er tilgjengelig i noen få land. Om noen måneder vil situasjonen være en helt annen, og det registreres i gjennomsnitt 550 000 Android-enheter hver dag. Det kan få stor betydning for antallet registrere Google+-brukere.

Det gjenstår selvfølgelig å gjøre de registrerte brukerne til aktive brukere, men etter hvert som Google+ integreres med andre Google-tjenester, er det mulig at denne overgangen vil skje ganske av seg selv.

Oppdatert klokken 10.27: En leser har nå hjulpet oss inn på listen.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.