Mandag denne uken begynte e-handels- og teknologigiganten Amazon å sende ut Kindle Fire, nettbrettet de lanserte tidligere i år, til sine kunder. Nå tyder opplysninger, som storbanken Citigroups analyseavdeling har gravd frem, at Amazon jobber med å lansere en smarttelefon.
Ifølge et notat som gikk til storbankens investeringskunder forventes det at Amazon vil lansere en telefon, i konkurranse med iPhone og Android-baserte enheter, allerede i fjerde kvartal neste år. Det melder Wall Street Journals teknologiblogg AllthingsD.
Samarbeider med Foxconn
Citigroup mener at Amazon har inngått et samarbeid med Foxconn, som blant annet produserer iPhone for Apple og en rekke andre telefoner på vegne av andre, om å utvikle telefonen. Storbanken skriver videre i notatet at den nye telefonen vil bruke Texas Instruments OMAP 4 prosessor og basere seg på QCOMs sambandsteknologi. Dette er den samme som brukes i dagens Kindle-lesebrett med 3G.
Lav pris
Prisen å produsere telefonen estimerer banken til å være et sted mellom 150 og 170 dollar. Gitt Amazons aggressive prisstrategi vil de sannsynligvis selge telefonen for omtrent denne prisen, melder AllthingsD.
– Produsenter som HTC må prise et tilsvarende produkt til 243 dollar for å få en bruttomargin på 30 prosent. Men dersom Amazon er villig til å tape litt penger per enhet, så kan prisgapet bli enda større, skriver Citigroup i notatet.
Det er stor sannsynlighet for at Amazon vil benytte seg av en egenutviklet versjon av Googles Android-operativsystem på en eventuell ny telefon. Sannsynligheten er også stor for at de vil gå svært langt i å tilpasse denne helt til egne behov, slik de har gjort med Andriod-systemet som finnes i Kindle Fire. Dermed vil Android-universet kunne bli enda mer fragmentert enn hva situasjonen er i dag.
Stor distribusjonskraft
Amazons satsning på Kindle har så langt vært en suksess. De har klart å bli den ledende leverandøren av lesebrett, og mye tyder på at nettbrettet Kindle Fire vil bli en suksess.
Mye av grunnen er at selskapet har en svært aggressiv prisstrategi: I stedet for å selge apparatene med en høy margin, som de andre produsentene er helt avhengige av, dumpes prisen til rundt kostpris. I stedet tas inntektene igjen ved å skreddersy enhetene til å kjøpe og konsumere innhold solgt og levert nettopp av Amazon.
Med Jeff Bezos i spissen har Amazon klart å snu opp ned på den amerikanske bok-bransjen. Spørsmålet er hvilke ess Bezos har i ermet denne gangen, og om det kan true forretningsmodellen til andre etablerte industrier.
Les også:
- [07.02.2012] – Amazon vil åpne fysisk butikk
- [21.12.2011] – Amazon ville kjøpe RIM
- [27.10.2011] Pengebruk senket Amazon
- [05.10.2011] Blir Fire større enn iPad?
- [29.09.2011] Kindle Fire leveres med lynrask nettleser