3D-grafikk basert på den åpne standarden WebGL, har i det siste begynt å dukke opp i virkelige applikasjoner, i stedet for bare i enkle demoer. Googles Flash-frie 3D-visninger i Maps er et eksempel på dette. Et annet eksempel er denne «musikkvideoen».
WebGL er basert på grafikkstandarden OpenGL ES 2.0. Mac OS X og Linux har solid OpenGL-støtte, men mange Windows-brukere mangler OpenGL-drivere til skjermkortet. I stedet har de drivere basert på Microsofts DirectX-teknologi.
For halvannet år siden introduserte Google en løsning på dette. Den kalles for ANGLE (Almost Native Graphics Layer Engine) og gjør det mulig å oversette OpenGL ES-kommandoer til Direct3D 9 API-kall.
Men fram til nå har ANGLE bare støttet et utvalg av programmeringsgrensesnittet til OpenGL ES 2.0.
I går kunngjorde Google at ANGLE når består hele den omfattende OpenGL ES 2.0-testsuiten, og at den også har blitt sertifisert som en implementering av OpenGL ES 2.0 som overholder spesifikasjonen.
Siden ANGLE utgis i et separat, åpen kildekodebasert bibliotek, kan det også tas i bruk av annen programvare. Dette gjøres allerede av Firefox.
Fortsatt er nettleserstøtten for WebGL temmelig begrenset. Men Opera Software kommer med slik støtte i Opera 12, mens Safari 5.1 har slik støtten, men deaktivert som standard.
Microsoft har så langt ikke sagt noe om hvorvidt selskapet noen gang vil bygge inn støtte i Internet Explorer. Selskapet har pekt på visse sikkerhetsproblemer knyttet til WebGL, som har vært reelle nok. Men dette har i stor grad blitt rettet på nå.
Les også:
- [26.06.2013] IE11 støtter 3D-grafikk
- [02.04.2013] Trolig WebGL-støtte i IE11
- [14.10.2011] Mye raskere grafikk i Opera 12
- [23.06.2011] – Silverlight har samme sårbarhet som WebGL
- [17.06.2011] Microsoft advarer mot WebGL
- [04.03.2011] Klart for 3D-grafikk i nettleseren
- [10.05.2010] Google dropper plugin for 3D-grafikk
- [05.08.2009] Klar med 3D-standard for weben til våren