Det amerikanske konkurransetilsynet FTC (Ferderal Trade Commission) har sett svært negativt på Facebooks praksis når det gjelder behandling av personvernopplysninger.
Særlig har tilsynet reagert på at Facebook har åpnet opp for at brukernes opplysninger blir stadig mer offentlige. Men nå har Facebook og amerikanske styresmakter blitt enige.
At FTC og Facebook jobbet med et forlik ble lekket til pressen tidligere i november, men ble bekreftet onsdag.
– Feilinformerte brukerne
Listen over det FTC har reagert på er lang. Blant annet trekker tilsynet frem det Facebook gjorde i desember 2009, da brukernes vennelister plutselig ble offentlige, uten at brukerne fikk en advarsel på forhånd.
At Facebook også opplyste til brukerne om at applikasjoner bare fikk tilgang til begrenset informasjon viste seg å være feil. FTC skriver i en kunngjøring at applikasjonene fikk tilgang på all brukerinformasjonen, selv om det ikke var nødvendig. Særlig reagerer FTC hardt på at Facebook har sagt en ting til sine brukere, men gjort noe ganske annet.
Under lupen i 20 år
Men dette skal det nå bli en slutt på, etter at FTC og Facebook har inngått et forlik. Forliket går i korte trekk ut på at Facebook forplikter seg til å ikke feilinformere sine brukere, samt spørre om aktivt samtykke fra hver enkelt bruker før endringer som påvirker personopplysninger blir innført.
Facebook forplikter seg også til å hindre tilgang til all informasjon fra slettede kontoer, tretti dager etter at brukeren har slettet sine opplysninger. De må også etablere et personvernprogram for å adressere all personvernrisiko knyttet til nye tjenester og produkter.
Hvert annet år de neste 20 årene må selskapet også rapportere personvernutfordringer til en uavhengig revisor. Dersom Facebook bryter forliket kan de bli straffet med dagbøter på opp til 16 000 dollar per dag per brudd.
– Vi har gjort mange tabber
I et blogginnlegg på Facebook skriver selskapets gründer, Mark Zukerberg, at de har gjort mange tabber, men at de i det store og hele har oppført seg bra.
– Når det er sagt, er jeg den første til å innrømme at vi har gjort mange tabber. Men noen få, men høyprofilerte feilsteg, som Bacon for fire år siden og dårlig gjennomføring da vi endret vår personvernmodell for to år siden, har overskygget mye av det gode arbeidet vi har gjort, skriver Zuckerberg.
Han trekker frem at Facebook de siste 18 månedene har annonsert en rekke endringer for å gjøre tjenesten mer personvern-vennlig, og skriver at de allerede før inngåelsen av forliket med FTC har tatt grep for å bedre personvernet på sine tjenester.
På vei til børs
Tirsdag ble det meldt flere detaljer om den forestående børsnoteringen til Facebook. Lekkasjer tyder på at selskapet vil søke en verdsettelse på rundt 100 milliarder dollar.
Det kan derfor spekuleres i at selskapet ville ha all personvern-problematikk ut av veien før selskapet blir notert for handel. Det kunne kostet selskapet mye å kjøre en juridisk prosess mot amerikanske myndigheter, med uvisst utfall, når de samtidig skal hente inn friske midler fra investorer.
Les også:
- [24.09.2012] Ber deg tyste på venner
- [04.06.2012] Facebook går etter småbarn
- [06.02.2012] Bildene blir ikke slettet
- [19.12.2011] Saksøker «liker»- knappen
- [29.11.2011] Høye ambisjoner i Facebook IPO
- [18.11.2011] Avslører sitt hemmelige sporingsregime
- [11.11.2011] Slutt på deling uten samtykke