Verdens mest brukte mobile nettleser er som kjent norsk. Opera Mini har minst 140 millioner aktive brukere i måneden, og kundemassen øker stadig.
Opera Software sin store utfordring er å konvertere mesteparten disse, som nå er gratispassasjerer, til klingende mynt.
Isolert sett taper de i dag penger på de 120 millioner brukerne som selv har lastet ned og tatt i bruk Opera Mini.
- De taper rundt 30-40 øre per bruker i året på gratisbrukerne, sier IT-analytiker Peder Strand i SEB Enskilda til digi.no.
Da inkluderer han avskrivninger av serverparken som driver tjenestens komprimeringsteknologi, og hver dag leverer milliarder av sidevisninger.
Når de likevel totalt sett tjener på produktet, så skyldes det i hovedsak betalte distribusjonsavtaler med partnere. Opera Mini står i dag for en fjerdedel av selskapets inntekter.
- Vi tjener gode penger på Opera Mini, men selv om inntektene øker så tjener vi ennå ikke penger på forbrukerne, innrømmer IR-direktør Petter Lade i Opera Software.
Både Lade og Strand påpeker imidlertid at når forbrukerne velger dem, så gir det en smitteeffekt ved at også operatørene velger dem.
- Målet er selvfølgelig å tjene betydelig mer også på forbrukersegmentet, og det er planen frem mot 2013, sier IR-direktøren (investor relations).
To nye avtaler
Fredag kunngjorde de to nye avtaler, med potensial for å ytterligere utvide kundemassen.
Nettleseren bakes inn i et tilbud fra Aserbajdsjans største mobiloperatør Bakcell, som har et Edge-basert mobilnett og rundt 2-3 millioner abonnenter. Her gjør Operas komprimeringsteknologi det mulig å tilby ubegrenset mobilsurfing, på ellers treg infrastruktur, til en lav fastpris.
Den andre avtalen er en videreføring av samarbeidet med taiwanske MediaTek, som er verdens største produsent av integrerte mobilbrikker. Deres plattform MRE ble i fjor levert i minst en halv milliard billigtelefoner. Enkelt forklart blir nettleseren en opsjon hos dem, slik tilleggsutstyr er når man kjøper bil. Selv om det blir enklere for mobilprodusenter å velge Opera Mini, er det vanskelig å si hvor mange som kommer til å gjøre det.
- Det er helt umulig å si hvor mange flere brukere de kan få av dette. Først og fremst kan det gi mer distribusjon, men i hovedsak vokser brukermassen ved at folk laster nettleseren gratis ned fra Opera.com, sier analytiker Strand.
En krone her, en krone der
Han er mest opptatt av det betydelige inntektspotensialet som ligger i bedre utnyttelse av gratispassasjerene.
- De har et lite tap på 120 millioner av kundene. Tenk om de i stedet tjente en krone per bruker. Da blir det fort et par hundre millioner ekstra på bunnlinjen. Det er det som er interessant for oss, sier SEB Enskilda-analytikeren.
Operas mobilannonsetjeneste AdMarvel og Ad Exchange, er sammen med selskapets satsing på app-butikk det som på sikt kan bli spennende.
- Det er noe vi har forventninger til, men her har det foreløpig ikke begynte å røre så mye på seg. Hvis de får til dette vil det være fantastisk, sier Peder Strand.
Det norske nettleserselskapet har allerede begynt å tjene gode penger. Etter tredje kvartal knuste de forventningene fikk et overskudd på 72 millioner kroner før skatt.
Les også:
- [25.05.2012] Blir Opera slukt av Zuckerberg?
- [05.03.2012] Opera vippet ned fra tronen
- [16.02.2012] Opera kjøper opp
- [15.11.2011] Kraftig Opera-vekst