Perduco har gjennomført en undersøkelse for Telenor. 2000 norske toppledere er spurt om bruk av IT-tjenester etter nettskymodellen.
64 prosent svarer at bedriften ikke har tatt i bruk nettskyen, og at de heller ikke vurderer å gjøre det.
Hovedgrunnen er at de ikke ser nytteverdien.
Dette er begrunnelsene topplederne oppgir for ikke å bruke eller vurdere å bruke IT-tjenester gjennom nettskyen (prosent av antall ikke-brukere, noen har flere begrunnelser):
- 61 prosent: Vår bedrift har ingen nytte av det
- 11 prosent: Vi har ikke tilstrekkelig kunnskap om nytteverdi
- 4 prosent: Ingen kostnadsmessig gevinst for oss
- 3 prosent: Har egne eller andre løsninger
- 2 prosent: Øker risiko for skade eller tap av følsomme data
- 2 prosent: Beslutningen tas på kjede- eller konsernnivå
- 1 prosent: Øker risiko for infeksjon av ondsinnet kode
De som bruker eller vurderer å bruke IT-tjenester fra nettskyen, oppgir følgende begrunnelser:
- 41 prosent: Tilgjengelighet og fleksibilitet
- 12 prosent: Reduserer risiko for skade eller tap av følsomme data
- 10 prosent: Sparer kostnader til drift og investeringer
- 9 prosent: Får alltid oppdatert programvare
- 8 prosent: Sikkerhet og backup
- 7 prosent: Forenkler og effektiviserer arbeidsoppgaver og drift
- 7 prosent: Frigjør ressurser til egen kjernevirksomhet
- 6 prosent: Reduserer riske for infeksjon av ondsinnet kode
- 2 prosent: Lagringskapasitet
Abraham Foss, leder for bedriftsmarkedet i Telenor, tror skepsisen til nettskyen vil svekkes fort. Han mener nettskytjenester sparer bedrifter for mange kostnader, ved at man kan leie serverkapasitet og programvare etter behov, framfor å kjøpe og drifte på egen hånd.
– Bruk av skytjenester gjør det enklere å etablere og innføre nye løsninger i virksomheten fordi de blir lett tilgjengelig for alle. De krever ikke store investeringer eller omfattende tekniske prosjekter internt. Bedriften har alltid siste og oppdaterte versjon og slipper å drifte tjenesten selv, sier Foss.
Administrerende direktør i Kjedehuset, Dag Magne Søyland, mener det er mye å hente ved å sette bort jobben til store selskaper med dedikerte medarbeidere i stedet for å ta alle kostnadene selv. Kjedehuset har nylig satt ut alle e-posttjenester.
– Å flytte e-postsystemet ut i nettskyen, er som regel første skritt for en bedrift som tar i bruk skytjenester. Mange tror det er en omfattende prosess, men nylig brukte vi kun en helg på jobben hos en bedrift med 500 ansatte, sier Søyland.