Både Apple og Google kan vise til rekordsalg for sine respektive mobilplattformer, men det vil ikke vare lenge, skal man tro de uttalelsene Niels Munksgaard, direktør for portefølje, produktmarkedsføring og salg i Nokia Entertainment Global, har kommet med til nettstedet Pocket-lint.
Munksgaard mener nemlig at ungdommen ikke lenger synes noe særlig om de to markedsledende plattformene.
– Det vi ser er at ungdommen er temmelig lei av iPhone-er. Alle har jo iPhone, sier Munksgaard.
– Dessuten er mange misfornøyde med kompleksiteten til Android og mangelen på sikkerhet. Så vi ser i økende grad at ungdommen som ønsker å være i forkant og prøve noe nytt, vender seg mot Windows Phone-plattformen, hevder Munksgaard.
Han sier videre at markedet over ekstremt overfylt og kaller det hele for en sjø av ensformighet.
– Når du går til en salgshylle hos Phones4U og ser mengden av svarte monoblokker som ligger der, så er det veldig forvirrende for forbrukeren. Vi ønsker å levere tjenester og telefoner som er annerledes, sier Munksgaard.
Til nå har Nokias Windows Phone-baserte smartmobiler vært i salg i knappe to måneder og bare i noen få land. Noen konkrete salgstall kan ikke ventes før Nokia legger fram selskapets kvartalsresultater, noe som trolig vi skje i løpet av januar.
Spørsmålet er om Nokia faktisk greier å vekke særlig større begeistring med Windows Phone-baserte smartmobiler enn det konkurrentene til nå har greit. Markedsandelen for Windows-baserte smartmobiler falt ifølge Gartner fra 2,7 til 1,5 prosent fra tredje kvartal i fjor til tredje kvartal i år. Også antallet solgte enheter gikk betydelig ned, til tross for at det totale markedet vokste med over 40 prosent.
Les også:
- [16.05.2012] Knapt noe vekst for Windows Phone
- [23.12.2011] iPhone mister fotfeste i Europa
- [15.11.2011] – Windows Phone-mobilene er for kjedelige