Skal Facebook få lov til å vise deg annonser med hva vennene dine liker? Det spørsmålet skal en domstol i San Jose, California ta stilling til.
Ifølge californisk lov er det ikke anledning til å bruke folks oppfatning om et produkt i markedsføringen – dersom de ikke har godkjent dette.
Men dersom du har trykket «liker» på en vare eller tjeneste i Facebook, så blir du nettopp det. Dine venner vil da kunne få presentert på sin Facebook-vegg at nettopp du liker dette produktet i form av en betalt annonse.
Dette har falt noen tungt for brystet og Facebook har dermed blitt saksøkt, melder Financial Times og en rekke andre nyhetstjenester mandag.
Mens Facebook begjærte at søksmålet skulle bli avvist, bestemte domstolen seg for å behandle saken, en beslutning som vil kunne åpne opp for en rekke tilsvarende rettsaker.
For markedsførere er det ikke noe bedre enn å få venner av potensielle kunder til å «gå god for produktet». Facebooks grunnlegger og toppsjef, Mark Zuckerberg, la heller ikke skjul på dette da selskapet lanserte sine annonseflater med dine venners «liker»-funksjon i januar i år. Han har uttalt at venners anbefalinger er den «annonseringens hellige gral»
De som nå saksøker den populære tjenesten mener ifølge britiske Daily Mail at de har blitt økonomisk skadelidende av Facebooks handlinger.
Det er imidlertid uklart om de krever en del av merinntektene et trykk på «liker»-knappen vil generere, siden informasjonen blir brukt til markedsføring. Facebook har ikke kommentert noen av artiklene i forbindelse med søksmålet.
Søksmålet kommer rett etter at det amerikanske konkurransetilsynet (Federal Trade Commision) inngikk et bredt forlik med Facebook, der selskapet innrømmet en rekke personvern-tabber. Blant annet ble det kraftig reagert på at Facebook iverksatte endringer uten å be om tillatelse fra brukerne.
På Facebooks nettsider kan du selv justere dine innstillinger for målrettet reklame. Per i dag gir ikke Facebook tillatelse til tredjepartsaktører, hverken applikasjoner eller annonsenettverk, tillatelse å bruke brukernes navn eller bilder i annonser. Men de åpner for at dette kan skje i fremtiden.
Om målrettet reklame skriver Facebook:
«Alle vil vite hva vennene deres liker. Derfor kobler vi sammen annonser og venner - en enkel måte å finne produkter og tjenester du er interessert i, basert på det vennene dine deler og liker.»
Men også her kan du i dag reservere deg ved å redigere innstillingene.
Les også:
- [28.02.2012] Yahoo truer Facebook med søksmål
- [06.02.2012] Bildene blir ikke slettet
- [30.11.2011] – Vi har gjort mange tabber