En svak økonomi og fallende priser på Android-telefoner har fått negative konsekvenser for salget av Apples nylig lanserte iPhone 4S i Europa. Det viser data fra analyseselskapet Kantar Worldpanel ComTech som nyhetsbyrået Reuters kan presentere.
Apples iPhone 4S, som ble lansert i oktober, selger meget godt i USA og Storbritannia, der iPhone har økt markedsandelen etter lanseringen. Men situasjonen på kontinental-Europa er en annen.
I Frankrike har markedsandelen til Apple falt til 20 prosent i de siste tolv ukene før utgangen av november, fra 29 prosent samme periode i fjor. I Tyskland falt Apples markedsandel fra 27 til 22 prosent. I Italia og Spania har Apple opplevd tilsvarende fall i markedet.
I USA steg markedsandelen til Apple til 36 prosent, fra 25 prosent samme periode året før. I Storbritannia økte også markedsandelen, fra 21 til 31 prosent.
En av forklaringene er at flere av de europeiske markedene viser en stadig større grad av prissensitivitet. Dette er en fordel for Android-telefonene, som er et stykke under Apple i pris.
I eurosonen vokste brutto nasjonalprodukt med slanke 0,2 prosent i årets tredje kvartal, og det forventes en negativ økonomisk vekst i fjerde og første kvartal.
Med dette som bakteppe er det ikke overraskende at europeiske forbrukere skrur igjen på forbruket, og i større grad leter etter billigere alternativer.
Markedsandelen til smarttelefoner med Android holder seg på en markedsandel mellom 46 og 61 prosent, melder Reuters som henviser til Kantar Worldpanel ComTech sine data. I Tyskland har nå Googles plattform en markedsandel på dominerende 61 prosent. Den mest selgende telefonen der er også Samsung Galaxy II S.
Les også:
- [28.12.2011] – Selger over 30 millioner iPhone i fjerde kvartal
- [21.12.2011] Android-veksten skyter fart
- [19.12.2011] – Ungdommen er lei av iPhone
- [12.12.2011] Selger over 300 millioner i år
- [03.11.2011] Ny iPhone rett på pallen