Apple har tradisjonelt ikke vært spesielt tungt inne i bedriftsmarkedet for pc-er, et marked dominert av HP, Dell og Lenovo. Men ifølge en fersk rapport fra analyseselskapet Forrester Research er det i ferd med å endres.
Siden Apple ikke skiller mellom bedrift eller privat når de rapporterer salgstall er det ingen fasit, men ifølge Forrester solgte Apple Mac-maskiner til en verdi av 6 milliarder dollar, og tilsvarende for iPader, til bedriftsmarkedet i fjor. Det melder Cnet News.
I år forventer analyseselskapet at Apple vil selge Mac maskiner for 9 milliarder dollar og nettbrettet iPad til en verdi på 10 milliarder dollar, mens forventingene for 2013 er på 12 og 16 milliarder for henholdsvis Mac-maskiner og iPad.
Til sammenligning forventes det at bedriftene vil kutte ned på Windsows-baserte maskiner. Får Forrester rett så vil derfor Apples vekst gå på bekostning av Microsoft-baserte produkter.
En viktig driver bak Apples vekst innen bedriftsmarkedet er at ansatte ønsker å bruke sine private maskiner på jobb, men også blant store bedrifter har etterspørselen etter iPad til ansatte vært stor. Forrester skriver i sin rapport, melder Cnet News, at flere Fortune 500 selskaper har kjøpt titusenvis av nettbrett til sine ansatte fra nettopp Apple.
Uansett er markedet dominert av Windows-baserte maskiner. I 2012 forventer Forrester at Apple vil ta 19 milliarder dollar av dette markedet, mens Windows-baserte pc-er og nettbrett står for 69 milliarder. Men veksten som kommer vil gå til Apple, ikke Windows.
Intel har imidlertid planene klare for å møte utfordringen fra det stadig voksende nettbrett-markedet. De lanserte i fjor Ultrabook-plattformen som de håper skal kapre kunder fra Apples MacBook Air og iPad. Det kan du lese mer om her:
Les også:
- [12.01.2012] Varsler kutt i Microsoft
- [11.01.2012] Her er Dells tynne håp
- [04.01.2012] Lønnsomt å la folk velge eget IT-utstyr
- [13.10.2011] Stortinget valgte bort Android