Netcom opplevde torsdag en feil som satte store deler av mobilnettet deres ut av spill. Hver fjerde kunde fikk problemer med å ringe eller sende tekstmeldinger. Chess benytter den samme infrastrukturen, og dermed ble også deres kunder rammet.
Det ble tidlig klart at feilen som oppsto klokken 7 om morgenen lå i et sentralt system. Utfallet kunne merkes over hele landet.
Konfigurasjonsfeil
- Problemene med å ringe og sende SMS skyldtes feil på en sentral nettverksdatabase, og oppsto som følge av en konfigurasjonsfeil etter planlagt arbeid i mobilnettet i natt, forklarer informasjonssjef i Netcom, Øyvind Vederhus til digi.no.
Hvorvidt det var en menneskelig svikt, feil i et system eller en kombinasjon er for tidlig å si. Det må selskapet fortsette å analysere for å komme til bunns i, legger han til.
Nede i over seks timer
Ikke før klokken 13.30, altså over seks timer etter at problemene startet, kunne selskapet friskmelde mobilnettet. Trafikken begynte imidlertid å normalisere seg fra klokken 12.
Vederhus ser ingen grunn til å endre på rutinene til selskapet, som han mener er gode allerede.
- Vi har gode rutiner. I dag var både kriseledelse og alt av teknisk personell samlet med en gang feilen oppsto. Beredskapen i Netcom i forhold til å håndtere feilsituasjoner er god, sier han.
- Hvilken lærdom trekker dere fra denne episoden?
- Det aller viktigste er at det konstante arbeidet med å lete etter usannsynlige feil før de skjer, det blir stadig viktigere. Dette er en kontinuerlig prosess som vi jobber med hver dag.
- Finner dere grunn til å ta noen form for selvkritikk når det tar over seks timer å rette feilen?
- Slik mobilnettet er bygget opp er det en komplisert materie. Når feilen ligger i sentrale elementer og ikke i fiber eller basestasjonene våre, så er det en feil som krever sin rettetid. Men når det er sagt så er det selvsagt for lenge. Det er vi ikke komfortable med i det hele tatt, sier Vederhus.
Administrerende direktør i Netcom, August Baumann, har sendt ut en pressemelding der han beklager hendelsen overfor alle som ble berørt.
- Da feilårsaken var identifisert, gjennomførte vi nødvendige systemendringer som normaliserte mobiltrafikken. Vi beklager på det sterkeste overfor de av våre kunder som ble berørt av feilen, sier Baumann.
Les også:
- [12.01.2012] Netcom-trøbbel i hele landet