BEDRIFTSTEKNOLOGI

– Det sosiale må sanses i sanntid

Nye nettskytilbud fra IBM lover bedrifter innsikt som straks kan omsettes i handling.

IBM Lotus-sjef Alistair Rennie under åpningen på Lotusphere i morges: Poenget er å følge løpende med i hvordan ikke bare kunder og partnere reagerer, men også – og kanskje særlig – de innflytelsesrike.
IBM Lotus-sjef Alistair Rennie under åpningen på Lotusphere i morges: Poenget er å følge løpende med i hvordan ikke bare kunder og partnere reagerer, men også – og kanskje særlig – de innflytelsesrike. Bilde: IBM Lotus
16. jan. 2012 - 15:36

IBM åpner sitt årlige treff Lotusphere med løfter om løsninger for sanntidsinnsikt av trender slik de gjenspeiles i sosiale tjenester, kombinert med verktøy for raskt å omsette innsikt til handling.

Lotusphere har de siste femten årene dreid seg om bruken av sosiale verktøy for å bedre folks effektivitet og bedrifters lønnsomhet. I år er hovedslagordet «Business. Made Social.», og IBM legger til «Collective Intelligence».

Budskapet er å samordne digitale verktøy slik at man både kan sanse sosiale og økonomiske trender i sanntid, og raskt ta egnede beslutninger for hele bedriften.

De tre hovedbestanddelene i kollektiv intelligens, ifølge IBM: Bli flinkere til å spå, oppdage og dele nye ideer, samt øke felleskompetansen og evnen til å fordele arbeid til hverandre.
De tre hovedbestanddelene i kollektiv intelligens, ifølge IBM: Bli flinkere til å spå, oppdage og dele nye ideer, samt øke felleskompetansen og evnen til å fordele arbeid til hverandre.

For å være à jour med sosiale og økonomiske trender må man kombinere flere typer analyseverktøy. Noen fanger opp data fra ERP-systemer, andre fra verktøy for kundestøtte og salg. IBM mener at man også må følge med data som genereres gjennom ansattes, kunders, partneres og innflytelsesrike personers ytringer i interne og eksterne sosiale medier.

Den andre delen av IBMs budskap er at sosiale tjenester ikke bare er til for å skaffe innsikt i hva som skjer. De skal også brukes til å påvirke det som skjer. Det siste dreier seg ikke om å bekjenne på Facebook, men først og fremst om å legge opp hensiktsmessige sosiale tjenester for bedriftens beslutningstakere.

Verktøyene for analyse av sosiale og økonomiske data må følgelig suppleres av samhandlingsverktøy for å ta beslutninger og sette dem ut i livet.

IBM bygger sosial analyse og samhandling inn i én og samme plattform, døpt IBM Connections. Verktøyene i plattformen er tilgjengelig gjennom IBMs nettskytjeneste SmartCloud. Det gir dem som har investert i Lotus tidligere, anledning til å utvide funksjonaliteten gjennom en hybrid modell.

En egen «SmartCloud for Social Business» omfatter tjenester som sikker fildeling, sosiale nettverk, fellesskap, nettmøter, lynmeldinger, e-post og avtaler, samt applikasjoner for samtidig redigering av dokumenter.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.