IBM åpner sitt årlige treff Lotusphere med løfter om løsninger for sanntidsinnsikt av trender slik de gjenspeiles i sosiale tjenester, kombinert med verktøy for raskt å omsette innsikt til handling.
Lotusphere har de siste femten årene dreid seg om bruken av sosiale verktøy for å bedre folks effektivitet og bedrifters lønnsomhet. I år er hovedslagordet «Business. Made Social.», og IBM legger til «Collective Intelligence».
Budskapet er å samordne digitale verktøy slik at man både kan sanse sosiale og økonomiske trender i sanntid, og raskt ta egnede beslutninger for hele bedriften.
For å være à jour med sosiale og økonomiske trender må man kombinere flere typer analyseverktøy. Noen fanger opp data fra ERP-systemer, andre fra verktøy for kundestøtte og salg. IBM mener at man også må følge med data som genereres gjennom ansattes, kunders, partneres og innflytelsesrike personers ytringer i interne og eksterne sosiale medier.
Den andre delen av IBMs budskap er at sosiale tjenester ikke bare er til for å skaffe innsikt i hva som skjer. De skal også brukes til å påvirke det som skjer. Det siste dreier seg ikke om å bekjenne på Facebook, men først og fremst om å legge opp hensiktsmessige sosiale tjenester for bedriftens beslutningstakere.
Verktøyene for analyse av sosiale og økonomiske data må følgelig suppleres av samhandlingsverktøy for å ta beslutninger og sette dem ut i livet.
IBM bygger sosial analyse og samhandling inn i én og samme plattform, døpt IBM Connections. Verktøyene i plattformen er tilgjengelig gjennom IBMs nettskytjeneste SmartCloud. Det gir dem som har investert i Lotus tidligere, anledning til å utvide funksjonaliteten gjennom en hybrid modell.
En egen «SmartCloud for Social Business» omfatter tjenester som sikker fildeling, sosiale nettverk, fellesskap, nettmøter, lynmeldinger, e-post og avtaler, samt applikasjoner for samtidig redigering av dokumenter.