Electronic Arts er verdens klart dominerende utgiver av dataspill. Ikke minst sportsspillene som utgis fra divisjonen EA Sports har vært en stadig tilbakevendende suksess.
Selskapet har gjennom tidene satset på et utvalg onlinespill, det vil si spill hvor spillerne kan konkurrere med andre spillere på tvers av Internett. Men foreløpig har ikke dette vært noe annet enn tapsprosjekter for EA sin del.
Til tross for dette planlegger selskapet nå å lage online-utgaver av en rekke av selskapets kommende sportsspill. Antallet brukere med bredbåndaksess er stadig økende, noe som gjør at interessen for online-spill ventes å stige.
Les også:
- [28.05.2003] PlayStation-basert multimediastasjon underveis
- [14.05.2003] Xbox Live til Norge til jul
- [13.05.2003] Xbox blir jukeboks
- [06.05.2003] Xbox Live-oppgradering i sikte
- [28.03.2003] Onlinespill for Playstation til Norge etter sommeren
- [14.03.2003] Koble deg til Xbox Live allerede nå
- [17.01.2003] PlayStation 2 passerer 50 millioner enheter
Men EA vil ifølge Wall Street Journal ikke lansere de kommende online-spillene for andre plattformer enn Sony Playstation. Årsaken til dette skal være at EA mener Microsoft vil få for stor kontroll over spillene, blant annet gjennom selskapets Xbox Live-tjeneste.
Xbox Live går ut at Microsoft tilbyr en sentral tjeneste hvor eiere av et utvalg Xbox-spill med Internett-støtte kan spille mot andre. Brukerne betaler utgiverne for selve spillet, men alle inntekter av online-tjenesten faller ifølge EA i Microsofts lommer.
Sony tilbyr en liknende løsning for Playstation 2. Eierne kan kjøpe en pakke med nettverkskort og programvare som gjør det mulig å spille spesielle spill mot andre bruker over Internett. Men i motsetning til Microsofts tjeneste, er det den enkelte spillutgiver som står for selve tjenesten og som får inntektene av disse.
Sonys inntekter stammer fra royaltyhonorarer fra spillutgiverne. Til gjengjeld får spillselskapene tilgang til en stor brukergruppe og støtte fra Sony i forbindelse med markedsføring og til utvikling og sikring av tjenestene.
EAs beslutning om online-spill vil ikke påvirke selskapets spillutgivelser som ikke har innebygd Internett-støtte. Dette betyr at selskapet fortsatt vil levere vanlige spill til alle de vanlige plattformene.
Blant de spillene EA ikke vil levere i online-versjoner til Microsofts plattformer er i første omgang sportsspill. Dette inkluderer golfspillet Tiger Woods 2004, Madden NFL 2004 (amerikansk fotball) og NBA Live 2004 (basketball). På sikt vil det også komme online-utgaver av EAs NHL 2004 (ishockey), MVP Baseball 2004, FIFA 2004 (forball) og NASCAR Thunder 2004 (billøp).
Microsoft er på sin side selvfølgelig ikke helt fornøyd med denne utviklingen. EAs avgjørelser om å utelukke plattformer har tidligere ført til en tidlig død for de berørte plattformene. Dette gjelder blant annet Segas DreamCast-maskin, som ifølge Wall Street Journal ble et stort tapsprosjekt for Sega.
- Vi vokser helt fint uten dem, men jeg skulle gjerne ha sett dem med i tjenesten, sier
Robbie Bach, Microsofts sjef for dataspill, til Wall Street Journal, da han ble bedt om å kommentere EA avgjørelse om ikke å lansere spill til Xbox Live.
Til tross for EAs manglende tilstedeværelse vil det ifølge Bach finnes omtrent 50 dataspill for Xbox Live på markedet innen slutten av året.