Tele-, medie- og IT-bransjen har spådd og håpet at MMS-standarden skulle bli et nytt SMS-eventyr, men foreløpig går utviklingen noe tregt.
For å bøte på dette har NetCom gjennomført en konkurranse blant innholdsprodusentene der toppremien på 250.000 kroner gikk til Eurobate. Men konkurransen avslører mange av utfordringene som MMS-markedet står overfor skal man skape et nytt SMS-eventyr.
Les også:
- [09.07.2003] Norske ungdommer best på MMS
- [13.05.2003] Vant kvart million i MMS-konkurranse
For det er bare 10 leverandører av MMS-tjenester og innhold som har meldt seg på i konkurransen og Marius Halle, NetComs innholdssalgssjef, tror dette er alle aktørene som har kommet i gang.
Listen over leverandører inkluderer Inpoc (løsning for Finn.no - se på bilder av annonserte objekter), NRK og TV2.
I en høna og egget-effekt viser NetComs tall hvor tidlig fase MMS-markedet foreløpig er i: Bare 30.000 av selskapets 1,2 millioner kunder har bedt om å få aktivert MMS-muligheter. Men salget av betalt MMS-innhold er kommet i gang - det går 4000-5000 betalte meldinger gjennom NetComs systemer hver dag.
Hvor mange meldinger brukere sender til hverandre, har NetCom foreløpig ikke samlet inn tall på.
- Salget av mobiler med MMS har kommet i gang, men en av våre utfordringer er å få folk til å oppfatte muligheten, sier Halle til digi.no.
Det hjelper nok heller ikke at NetCom og Telenor ikke markedsfører MMS-innhold. Selskapets nettsider er naturlige startsteder for folk som jakter på innhold, men på Djuice.no har Telenor Mobil bare ført opp værmeldinger, mens NetCom er mest opptatt av tjenesten selskapet operer sammen med TV2.
En annen og kanskje større utfordring er rett og slett å skape innhold. Du trenger ikke rare utstyret eller kompentanse for å skape noen SMS-logoer eller ringetoner. Mye av innholdet er skapt fritt, uten basis i bilder eller lyd fra artister eller merkevarer. Det finnes derfor svært mange leverandører av slikt mobilinnhold.
Slik blir ikke situasjonen på MMS. Detaljerte bilder og god lyd må komme fra et sted - det er vanskelig å skape dem selv. De store mediaselskapene og andre nyttetjenester vil derfor trolig dominere markedet, for de sitter på innhold de kan selge.
Dessuten er MMS mer komplisert.
- Teknisk sett er det er ikke vanskelig å sette sammen MMS-innhold, men å lage løsninger som for eksempel lar deg skape MMS-meldinger slik Eurobate har gjort, krever selvfølgelig mer, poengterer Halle.