Musikk-strømmingstjenesten Spotify, som har røtter i Sverige, skal ha nådd tre millioner betalende kunder. Dermed betaler mer enn en av fem av selskapets brukere for tjenesten. Dette opplyser Ken Parks, innholdsdirektør i selskapet, til den britiske avisen The Telegraph.
I november i fjor oppga selskapet at de hadde 2,5 millioner betalende brukere på sine tjenester. Dermed har selskapet tjent godt på sitt partnerskap med Facebook samt lanseringen i det amerikanske markedet. Spotify inntok USA i fjor sommer.
I mars 2010 kunne digi.no melde at selskapet rundet 1 millioner betalende kunder.
Spotify var tidlig ute med å tilby strømming av musikk, enten gratis med reklame eller mot betaling uten reklame. Det har imidlertid kommet en rekke konkurrenter. I Norge og Sverige har Wimp, eid av Aspiro som har Schibsted som en dominerende eier, fått en betydelig posisjon. Det er ikke kjent hvor mange betalende kunder Wimp har i det nordiske markedet.
Les også:
- [26.03.2013] – Spotify vil utfordre Netflix og HBO
- [25.02.2013] – Google vil utfordre Spotify
- [12.11.2012] Betaler 75 prosent til plateselskapene
- [30.11.2011] Spotify åpner app-plattform
- [27.09.2011] Nye Spotify-brukere må ha Facebook- konto
- [08.03.2011] Én million betaler for Spotify