Analyseselskapet IDC kom i går med en analyse over det totale mobilmarkedet i 2011, med spesiell vekt på fjerde kvartal. Med en generell redusert etterspørsel etter enklere mobiltelefoner, og med desto høyere salg av smartmobiler, var ikke 2011 noe godt å for Nokia. Salget av selskapets Symbian-mobiler har stupt de senere årene, og Windows Phone-mobilene var kun i salg i to måneder i fjor.
Likevel beholdt Nokia posisjonen som ubestridt leder i mobilmarkedet også i fjor. Det er da også andre som gjør det langt dårligere enn det finske kjempen.
I hele fjor ble det ifølge IDC solgt 1,546 milliarder mobiltelefoner, 154, millioner flere enn i 2010. Dette utgjør en vekst på 11,1 prosent. Veksten stilnet noe av i fjerde kvartal. Fra fjerde kvartal i 2010 til fjerde kvartal i fjor, var veksten i antallet leverte mobiler på 6,6 prosent – fra 402,8 millioner til 427,4 millioner.
Selv om flere selskaper hadde solid vekst i 2011, var det Apple som gjorde de virkelig store framskrittene og økte markedsandelen fra 3,4 til 6,0 prosent i fjor. Dette gir selskapet en tredjeplass i IDCs rangering. Veksten var klart størst i fjerde kvartal, da selskapet solgte 128,4 prosent flere mobiltelefoner enn i samme kvartal i 2010. I motsetning til de fleste av de andre store mobilselskapene, selger Apple kun smartmobiler.
Apple vokser likevel ikke raskere enn Samsung, målt i antallet leverte enheter. Apple leverte 45,7 millioner flere mobiltelefoner i 2011 enn i 2010, mens Samsung økte salget med 49,2 millioner enheter. Svært mye av Apples vekst kom etter at selskapet lanserte iPhone 4S i begynnelsen av oktober.
Tallene inkluderer bare enheter solgt under eget varemerke, ikke mobiler produsert for andre.
Selv om 2011 ikke var noe godt år for Nokia, var det langt verre for LG Electronics. Selskapets mobilleveranser ble i fjor redusert med 24,5 prosent og med hele 42,2 prosent fra fjerde kvartal i 2010 til samme kvartal i 2011. Med sammenhengene salgssvikt i tre kvartaler er selskapet nå tilbake på nivåer som ikke har blitt sett siden andre kvartal i 2007. Årsaken er fallende interesse for enklere mobiler og stagnasjon i salget av LGs smartmobiler. LGs LTE-baserte smartmobiler skal derimot ha blitt godt mottatt.
Kinesiske ZTE har lenge solgt enkle mobiler, men har også kommet godt i gang med salget av forholdsvis billige smartmobiler. I fjerde kvartal solgte selskapet nesten like mange mobiler som LG. ZTEs primærmarkeder er Asia og Stillehavsregionen. Men også i Europa, samt Nord- og Latin-Amerika, har selskapets Blade- og Skate-solgt godt.
Les også:
- [25.01.2013] Kraftig vekst i iPhones markedsandel
- [03.07.2012] Nokia har likevel en backup-plan
- [02.05.2012] Samsung til topps med smartmobiler
- [16.02.2012] – Nå vil iPhone-salget falle
- [09.02.2012] Nokia har ingen B-plan
- [06.02.2012] Flere kjøper smartmobil enn pc
- [28.07.2011] – Selger 420 millioner smartmobiler i år
- [10.06.2011] Slik skal Nokia ta igjen det tapte
- [28.01.2011] Kinesisk mobilprodusent vokser forbi Apple