NextGenTels administrerende direktør, Olav Stokke, sier i en pressemelding at bredbåndstesten selskapet gjennomførte i helgen var vellykket. Testen gikk ut på å gi alle de 40.000 ADSL-kundene selskapet har en tilgjengelig båndbredde på opptil 4 Mb/s.
Les også:
- [07.07.2003] Bredbånd til Lopphavet
- [09.05.2003] NextGenTel gir privatkundene 4 Mbps ADSL
- NextGenTel var den overlegent største aktør på utvekslingspunktet for norsk Internettrafikk (NIX) i helgen, og satte med det uoffisiell norsk rekord i trafikk over Internett, sier Kjetil Ottar Olsen, NIX-administrator ved Universitetet i Oslo, i pressemeldingen fra NextGenTel.
I tillegg ble den internasjonale trafikken fra NextGenTels kunder fordoblet.
- Superhelgen har medført en betydelig pågang fra både eksisterende og nye bredbåndskunder. Kundene kjøper nå både høyere båndbredde og mer bredbåndsinnhold. Det er viktig for folk flest å kunne få bredbånd til fast og kontrollerbar pris, garantert fri for bruksbegrensninger av noe slag. Tusenvis av kunder har allerede slått til på vårt sommertilbud som inkluderer 4 Mbps båndbredde i sommer, samt utvalgt bredbåndsinnhold, forteller Stokke.
I pressemeldingen beskrives ingen problemer bortsett fra noen få enkelttilfeller med kvalitetsproblemer forbundet med streaming.
Men ifølge ADSL-kunder av NextGenTel som har kontaktet digi.no, var ikke bildet fullt så rosenrødt. En bedriftskunde forteller at aksessen forsvant da hastigheten etter helgen ble satt ned igjen. For å få tilgang igjen, måtte ruteren startes på nytt. Det samme gjaldt de fem andre NextGenTel-kundene han tok kontakt med.
"Vi som er avhengige av linjen i arbeidet bør jo kunne forlange at det virker, og at dette ikke skjer som følge av en test fra NGT!!!!...", skriver han.
I en e-post til digi.no innrømmer Morten Ågnes, markedssjef i NextGenTel, at noen få kunder opplevde ikke å komme automatisk på Internett etter at hastigheten ble skrudd opp på fredag, og at et enda lavere antall opplevde tilsvarende problemer da hastigheten ble skrudd ned igjen natt til mandag.
Han forteller at selskapet la ut en driftsmelding både på telefon og web med informasjon om problemene og løsningen på dem.
- Testen ble gjennomført nettopp for å teste denne type problemstillinger, og vi fintuner nå våre opplegg for å gjøre dette så sømløst som mulig for absolutt alle kunder. Variabel båndbredde er mer og mer aktuelt som produkt, skriver Ågnes.
- Vi ser ikke at dette var et alvorlig problem for kundene, og i alle fall ikke i forhold til opplevelsen med 4 Mb fri surfing, avslutter han.