TELEKOM

Dumper prisen på mobilannonser

Apple og Google frykter konkurransen fra Facebook.

Nettbrukere kaster seg over mobile plattformer, men annonsørene har ikke vært like ivrige. Nå dumper Google og Apple prisene for å lokke flere over før Facebook kommer.
Nettbrukere kaster seg over mobile plattformer, men annonsørene har ikke vært like ivrige. Nå dumper Google og Apple prisene for å lokke flere over før Facebook kommer.
17. feb. 2012 - 08:47

Andelen som bruker nettet via mobiltelefoner og mobile enheter vokser kraftig. Denne uken meldte Cisco at de forventer at veksten i datatrafikk via mobil vil 18-dobles på fem år.

Men selv om brukerne har kommet på nettet via mobile plattformer, så har annonsørene latt vente på seg.

En av årsakene til det er at annonsørene ikke helt har knekt koden for å lykkes med effektiv mobil markedsføring, og etterspørselen står derfor ikke i forhold til tilbudet i markedet for mobilannonser.

Ifølge Financial Times har nå Google og Apple tatt grep for å øke attraktiviteten til mobil annonsering ved å senke minimumsprisene. Håpet er å få flere utviklere av apper samt markedsførere til å teste ut plattformene, og helst før Facebook entrer markedet.

Facebook, med sine 845 millioner brukere, har enda ikke klart å finne en fornuftig inntektsmodell på sine mobile plattformer. Men de er ventet å komme for fullt senere i år. Det ventes nå at mobil markedsføring blir en viktig kamparena mellom de store teknologigigantene ettersom nettbrukere flytter fra PC til mobile enheter.

Apple har blant annet kuttet minimumsgrensen for hva en annonsør kan bruke gjennom deres annonsenettverk iAd, som selger annonseplass på iPad og iPhone apper. Før var grensen en halv million dollar, men denne er nå kuttet til 100.000 dollar, melder Financial Times. Dessuten har de gitt et større incentiv til utviklere av applikasjoner ved at de får beholde 70 prosent av omsetningen. Tidligere har Apple gitt fra seg 60 prosent.

Google har også kuttet prisene på sitt AdMod-nettverk, melder avisen.

–Disse endringene vil definitivt gjøre prisene mer attraktive på kort sikt. Det vi ser nå er to store spillere som går i klinsj for å riste markedet og sikre seg budsjettene, sier Thomas Schultz som leder det mobile reklamebyrået Somo til Financial Times.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.