JUSS OG SAMFUNN

Drar i gang massesøksmål mot Google

Det stormer rundt selskapet etter Safari-hack.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
20. feb. 2012 - 13:03

Google har nok en gang havnet i en personvernproblemer, som nå ser ut til å kunne ende opp i både domstoler, senatet og den føderale amerikanske handelskommisjonen, FTC.

I slutten av forrige uke ble det gjennom en artikkel i Wall Street Journal kjent at Google omgår standardinnstillingen for tredjeparts-cookies i Apples nettleser, Safari, som sperrer for denne typen cookies eller informasjonskapsler. I alle andre nyere nettlesere godtas denne type cookies som standard, men brukeren kan deaktivere støtten. Nyhetsartikkelen er basert på oppdagelser gjort av Stanford-studenten

Google bruker tredjeparts-cookies blant annet i forbindelse med annonsevisninger og +1-knappen, som har en tilsvarende funksjon som Facebooks «Liker-knapp». Dette er innhold som ofte vises på nettsteder som forøvrig har lite med Google (eller Facebook) å gjøre.

Men Safari åpner likevel for å støtte visse typer innhold som avhenger av tredjeparts-cookies, slik som den nevnte Liker-knappen til Facebook. Men angivelig ikke Googles knapp, i alle fall ikke når den er knyttet til annonser.

Metoden Google har benyttet er velkjent og brukes av langt flere enn søkegiganten. På en nå fjernet side om råd til utviklere, lenker Facebook til denne siden, hvor metoden er beskrevet.

I en uttalelse som er gjengitt av blant annet Ars Technica, hevder Rachel Whetstone, Googles kommunikasjonssjef, at Wall Street Journal feilaktig beskriver hva som har skjedd og hvorfor.

Hun forteller at Google har brukt kjent Safari-funksjonalitet til å gi innloggede Google-brukere ekstra funksjonalitet i Safari, dersom brukerne har valgt at de ønsker å se brukertilpassede annonser og annet innhold.

– For å åpne for denne funksjonaliteten, opprettet vi en midlertidig kommunikasjonsforbindelse mellom Safari-nettlesere og Googles servere, slik at vi kunne fastslå om Safari-brukere også var innlogget hos Google, og har valgt denne typen persontilpasning. Men vi designet dette slik at informasjonen sendt mellom brukerens Safari-nettleser og Google-servere var anonym og effektivt skape en barriere mellom deres personlige informasjon og webinnholdet de så på, opplyser Whetstone.

– Men Safari-nettlesere inneholdt funksjonalitet som deretter åpnet for at andre Google-annonse-cookies ble satt av nettleseren. Vi ventet ikke at dette ville skje, og vi har nå begynt å fjerne disse annonse-cookiene fra Safari-nettlesere. Det er viktig å understreke, at akkurat som i andre nettlesere, samler ikke disse cookiene inn personlig informasjon.

Smutthullet som blant annet Google har benyttet, finnes i WebKit-motoren som både Safari og Google Chrome er basert på. Men Google-utviklere skal ha oppdaget dette for mer enn et halvt år siden og senere fjernet det fra Chrome. Apple har nå planer om å gjøre det samme i Safari.

Etter Buzz-skandalen for omtrent to år siden, har Googles håndtering av personvern stadig kommet i søkelyset til både personvernmyndigheter, politikere og pressen. Selskapet har likevel i en rekke tilfeller virket noe uforberedt på kritikken som har kommet, ikke minst i forbindelse med selskapets planlagt endring av det personvernpolicy.

Dette søkelyset er nok også hovedårsaken til at det er Google, og ikke andre aktører som bruker de samme metodene i forbindelse med Safari, som nå henges ut og blir innklaget til diverse organer for brudd på personvernlovgivningen i USA.

Ifølge Bloomberg har en privatperson i Illinois, Matthew Soble, fått sine advokater til å levere inn et søksmål mot Google ved den føderale domstolen i Delaware.

– Googles forsettlig og beviste handlinger krenker føderale lover om avlytting og andre datamaskinrelaterte vedtekter, skriver advokatene i søksmålet.

Ifølge Blooomberg forsøker Soble å oppnå at søksmålet gjøres til et massesøksmål. Det er levert inn på vegne av individer hvis standard personverninnstillinger i nettleser-programvaren produsert av Apple, kjent som Safari, ble bevisst omgått av Google.

Bloomberg skriver også at formannen i senatets handelskomité, senator John D. Rockefeller IV, har blitt oppmerksom på dette tilfellet.

– Jeg har til hensikt å granske dette og avgjøre i hvilken grad denne praksisen ble brukt av Google og andre tredjeparter til å omgå forbrukeres valg, sier senatoren, som representerer demokratene i West Virginia, i en uttalelse.

Ifølge CNet News har personvernorganisasjonene World Privacy Forum (WPF) og Consumer Watchdog anmeldt Google til FTC.

Etter Buzz-skandalen, inngitt Google forlik med nettopp FTC, hvor selskapet blant annet har forpliktet seg til jevnlige personvernrevideringer i 20 år fram i tid.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess

De to personvernorganisasjonene mener at Google nå har benyttet en uredelig og villedende praksis, og at selskapet har brutt avtalen med FTC.

– Vi gjør umiddelbare tiltak for å møte bekymringene, og vi er tilfreds med å svare på ethvert spørsmål reguleringsmyndigheter og andre måtte ha, sier Chris Gaither, en talsmann for Google, til Bloomberg.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.