FORBRUKERTEKNOLOGI

Haiker seg til Silicon Valley

Norsk knøtt med «full uttelling» hos Innovasjon Norge.

Easybring tar haikekonseptet sitt til USA, men satser også i Norge, Sverige og England. Her representert ved direktør Erland Bakke (midten), kommunikasjonssjef Heidi «VamPus» Nordby Lunde og markedssjef Kei Grieg Toyomasu.
Easybring tar haikekonseptet sitt til USA, men satser også i Norge, Sverige og England. Her representert ved direktør Erland Bakke (midten), kommunikasjonssjef Heidi «VamPus» Nordby Lunde og markedssjef Kei Grieg Toyomasu.
22. feb. 2012 - 11:15

Det er langt mellom norske IT-selskaper som hevder seg på det internasjonale markedet. Hva blir den neste suksessen?

Hvilke trender gjør seg gjeldende og hvordan bør nystartede teknologibedrifter gå fram? Hva spirer og gror i norske gründermiljøer?

I en serie artikler tar digi.no for seg vekstvilkår og hva som skal til for bedre å kunne lykkes. Bli med og la oss knuse janteloven.

    Les også:

digi.no følger norske IT-gründere
digi.no følger norske IT-gründere

OSLO (digi.no): Det hele begynte en vakker dag, da Knut (en av investorene) satt i morgenkø på vei til jobben. Langs motorveien fikk han øye på en postbil som hadde krasjet. Pakkene fløt på bakken.

- Jeg har jo masse ledig plass. Tenk om Posten hadde vært villig til å betale noe til de som kjører forbi nå. De kunne plukket med seg pakkene og levert dem innen rimelig tid.

Slik ble ideen om Easybring født, en liten Oslo-basert oppstartsbedrift med store planer, forteller daglig leder Erland Bakke til digi.no.

Haikesentral

Selskapet beskriver seg selv som en «haikesentral for ting». Det er en sosial transporttjeneste, hvor det meste kan forflyttes fra A til B. Golfkøller, gjenglemte nøkler, ski, sykler, møbler og så videre.

Har du plass i bilen, på sykkelen, eller i veska under en tog- eller flytur, kan du tjene en slant på å plukke med deg varer for andre. Forretningsideen er at selskapet beholder 15 prosent av hva oppdraget koster.

- Fordelen med vår tjeneste kontra en budbiltjeneste er at vi følger transporten. Du kan hele veien holde kontakten med budet underveis, og spørre hvor vedkommende befinner seg, sier Bakke.

Han poengterer at alle kan bruke sin ekstra kapasitet til å bidra, samarbeide med andre og bruke ressursene sine for å løse et problem.

- Har dette egentlig noe med IT å gjøre?

- Vi er mer et IT-selskap enn et transportselskap. Måten vi skal promotere oss på er som et teknologi- eller mobilapplikasjonsselskap som jobber innen sosiale medier. Det er klar forskjell på oss og DHL eller Tom's budbil.

Ifølge Bakke minner konseptet deres mer om Airbnb, et amerikansk fenomen som har skapt stor oppmerksomhet ved å formidle såkalt couchsurfing (sofasurfing) - der deltakerne i et nettverk kan tilby ledig husrom til gjester.

Appen til Easybring skal la bud og personer med behov for pakketransport komme sammen. Konseptet skal være sosialt, med blant annet poeng og opptjening av «merker» (badges). - Du får en score etter hvor mye du har kjørt for oss, og rangeres i ulike kategorier, sier Bakke.
Appen til Easybring skal la bud og personer med behov for pakketransport komme sammen. Konseptet skal være sosialt, med blant annet poeng og opptjening av «merker» (badges). - Du får en score etter hvor mye du har kjørt for oss, og rangeres i ulike kategorier, sier Bakke.

- Trygg leveranse

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Da euroen kom til Trondheim
Da euroen kom til Trondheim

Umiddelbart høres det ikke ut som en god idé å overlate til ukjente å transportere dine personlige eiendeler. Men Easybring mener dette er helt trygt.

- For å være bud må du registrere kredittkortet ditt. Vi tror da at du ikke stjeler. I så fall vil vi trekke et større beløp fra kortet ditt som erstatning. I tillegg har vi en basisforsikring på varene. Pakkene er forsikret fra dag én. Det er også mulig å kjøpe tilleggsforsikring, sier Bakke.

Oslo-bedriften ble startet allerede i november 2010, og det har vært en lang prosess med å finne det rette utviklingsmiljøet og finpusse applikasjonen.

- Vi er i pilot og en lukket betafase med rundt 2.000 registrerte brukere. Pakker kan sendes allerede, men uten betaling.

Bakke forsikrer at de fortsatt har noen småfeil som må lukes vekk. Bakke anslår at tjenesten vil åpnes opp for alle i løpet av våren, trolig i april.

- Det er viktig å ha noe brukerne vil forelske seg i før vi lanserer for fullt.

Full pott fra Innovasjon Norge

Oppstartsselskapet kunngjorde i går at de har fått fullt etablererstipend fra Innovasjon Norge. Det hører med til sjeldenhetene for en Oslo-bedrift. Myndighetenes viktigste stimulant til gründere har som kjent et større fokus på distriktene.

Etter å ha kommet gjennom nåløyet får de ikke bare 800.000 blanke kroner, fordelt over to runder. De får også en unik mulighet til å ekspandere raskt til andre land, ifølge Bakke.

- Det var kritisk for oss at Innovasjon Norge kom med for å få på plass den siste biten for å kunne lansere.

Ifølge Easybring-sjefen har Innovasjon Norge gjort en fantastisk jobb med etableringen av innovasjonshuset deres i Palo Alto, Silicon Valley. Dette blir en døråpner for dem mot USA, mener han.

- Vi kommer til å etablere oss i statene relativt raskt. Sannsynligvis registerer vi Inc-selskap allerede i neste uke.

Støtten innebærer også at selskapet skal inn i det eksklusive kontorfellesskapet i norske Innovation House, der bare en håndfull oppstartsbedrifter holder hus.

- For oss gir dette en usedvanlig billig inngangsbillett til USA. Og innenfor markedet vårt er Silicon Valley et ektremt viktig område. Dette gjør det mulig å lettere få til partneravtaler.

eBay og Craigslist?

Bakke sikter høyt og ser for seg partneravtaler med størrelser som Craigslist og eBay, selv om han erkjenner at de foreløpig ikke har innledet samtaler med disse ennå. Derimot skal de ha jobbet ganske aktivt mot norske aktører.

Her hjemme er det rubrikktjenestene som peker seg ut som aktuelle partnere. Bakke nevner aktører som Finn.no, Blomquist nettauksjon, QXL og Netthandelen.

- Blant disse har vi kommet veldig langt. Vi har fysiske avtaler med noen, andre er vi i samtaler med.

Navnekonflikt x 2

Det lille selskapet, som nå teller seks ansatte, fikk en tøff start når det gjelder valg av firmanavn. Posten likte svært dårlig likheten med deres egen Bring-tjeneste, og krever at de bytter navn.

Som om ikke det var nok har også easyGroup, altså konsernet bak flyselskapet easyJey, tatt opp kampen mot dem.

- Vi har tydeligvis funnet to generiske ord som er dårlig likt. Når det gjelder diskusjonen med Posten har vi svart Patentstyret. Jeg tror ingen av partene ønsker at dette skal bli en langvarig tvist, sier Bakke, som avviser at de kommer til å bytte navn.

- Easybring måtte finne et godt, ledig domenenavn da vi etablerte oss, og er nå registrert i 24 land. Så vidt vi vet har Posten også en konflikt med familien Bring. Når det gjelder Easy finnes det over to hundre selskaper registrert med det et tilsvarende navn i Brønnøysundregisteret. Jeg anser at den diskusjonen vil ebbe ut etter hvert.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.