UTVIKLING

– Android-apper er for dyre

Rekordsalg av Android-enheter, men ikke av applikasjonene.

Det lastes ned mer applikasjoner til Android enn noen sinne, men andelen som betaler er lavere enn blant iOS-brukerne.
Det lastes ned mer applikasjoner til Android enn noen sinne, men andelen som betaler er lavere enn blant iOS-brukerne.
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
27. feb. 2012 - 15:13

Google kunngjorde i dag nye rekordtall for Android. Nå aktiveres i snitt 850 000 enheter hver dag, noe som er mer enn en tredobling på et år. Antallet aktiverte og sertifiserte Android-enheter – og da regnes ikke blant annet Amazons Kindle Fire med – har passert 300 millioner. I alt har det blir lansert over 800 Android-baserte enheter.

Også utvalget av applikasjoner til Android har vokst kraftig det siste året. Nå har antallet applikasjoner i Android Market passert 450 000, tre ganger så mye som for et år siden. Mer enn en milliard applikasjonen lastes ned hver måned.

Men det er velkjent sak av Android-brukerne ikke er like ivrige til å kjøpe applikasjoner som brukerne av iOS. På grunn av lavere volum, er prisnivået for Android-applikasjoner i gjennomsnitt betydelig høyere enn prisnivået som råder i Apples økosystem.

Analyseselskapet Canalys har studert priser både hos Android Market og i App Store. Dersom man skulle kjøpe alle applikasjonene i topp 100-listen Android Market i USA, ville det ha kostet 374,37 dollar. De hundre mest populære, betalte appene til iOS koster til sammenligning 147,00 dollar, omtrent 60 prosent mindre.

Gjennomsnittprisen for topp 10 og topp 20 av betalte applikasjoner til Android er henholdsvis 3,47 og 4,09 dollar, mens de tilsvarende tallene for iOS-apper er henholdsvis 0,99 og 1,04 dollar. Tendensen skal være den samme også i alle landene som Canalys har undersøkt, inkludert Tyskland, India, Singapore og Storbritannia.

– Det at utviklere tydeligvis kan kreve mer for sine applikasjoner til Android, og likevel komme med på topplisten av betalte apper, er klart en fordel, sier administrerende direktør for Mobile and APAC i Canalys, Rachel Lashford, i en pressemelding.

– Men i virkeligheten er det mer nødvendig å ta mer betalt, siden færre mennesker er villige til å kjøpe applikasjoner til Android enn til iOS i dag. Utviklere og utgivere er nødt til å balansere volummuligheten med iOS med muligheten med en potensielt større verdi per nedlasting med Android. Å selge flere applikasjoner til høyere pris er den hellige gral for utviklere, men å oppnå å selge Android-applikasjoner i store mengder er ingen liten utfordring. Mer aggressiv priskonkurranse omkring Android-applikasjoner vil bidra til at flere forbrukere gjør sitt første applikasjonskjøp, bidra til å øke mengden av nedlastinger, og til syvende og sist være bra for applikasjonsøkosystemet, sier Lashford.

Andre forskjeller

Canalys mener det også er verdt å merke seg at blant de hundre mest kjøpte applikasjonene til henholdsvis Android og iOS, er det bare 19 applikasjoner som går igjen på begge listene for USA. Prisen for disse applikasjonene er stort sett uavhengig av plattformen de kjøpes til, med unntak av applikasjoner som er på tilbudssalg i App Store.

– Det er klart at applikasjoner eller spill som viser seg å være galopperende suksesser på iPhone, ikke automatisk viser seg å bli så populære hos brukere av Android-smartmobiler, sier Tim Shepherd, senioranalytiker hos Canalys, i en pressemelding.

Han mener at det er store forskjeller på omgivelsene i App Store og Android Market, at Apples tjeneste er mer moden, men samtidig strengt kontrollert, mens Googles tjeneste er mer åpen, men samtidig mindre sikker og forbrukervennlig.

– Resultatet er at utviklere og utgivere bruker butikkene på forskjellige måter. Electronic Arts, for eksempel, tilbyr jevnlig rabatter på tvers av selskapets spillportefølje for å sikre at de forblir synlige for kunder ved å opptre på topplistene. Priskonkurransen er avgjørende i Apples butikk – hvor de aller fleste av de mest kjøpte applikasjonene bare koster 0,99 dollar – på en måte som ikke er tilfellet i Android Market. Dette fører til ulikheter hvor en applikasjon slik som Monopoly koster 4,99 dollar i Android Market, men selges med rabatt til 0,99 dollar i Apple App Store, sier Shepherd.

Hele 82 av de hundre mest solgte applikasjonene i den amerikanske utgaven av av App Store kostet 0,99 dollar, mens dette bare var tilfellet for 22 av de hundre mest solgte Android-applikasjonene.

Shepherd mener at også in-app-handel, altså hvor brukeren bruker penger på ting som tilbys inne i selve applikasjonen, er bedre etablert innen Apples-økosystemet enn i Android.

– Dette gir iOS-utviklere en fordel på dette området, og understreker viktigheten av at leverandører av applikasjonsbutikker fornyer seg og er raske med å implementere ny funksjonalitet, noe som kan gjøre det mulig for utviklere å bygge robuste og troverdige forretningsmodeller for appliaksjoner og å tjene virkelige penger, avslutter Shepherd.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.