Tynnklientleverandøren Wyse er også kjent for sine løsninger for klientforvaltning. Denne uken kunngjorde de et prosjekt for å tilby klientforvaltning som tjeneste gjennom nettskyen: Project Stratus. Ideen er at en bedrift skal kunne forvalte enhver bruker med enhver type klient – pc, tynnklient, smartmobil, nettbrett – gjennom en nettskytjeneste fra Wyse.
Den første lanseringen i dette prosjektet er Enterprise Mobility Management (EMM), en nettskytjeneste for å forvalte smartmobiler og nettbrett under henholdsvis iOS (Apple) og Android. EMM styrer bruken av slike enheter mot bedriftens tjenester.
Produktsjef Erik Tessem i Commaxx, som fronter Wyse i Norge, mener EMM er en anledning for IT-avdelinger til å ta tilbake kontrollen over bruken av mobile enheter i bedrifter. Nettskytjenesten ivaretar informasjons-, data- og kommunikasjonssikkerhet på disse enhetene, og sikrer også kostnadskontroll, uten å kreve investeringer i intern infrastruktur.
– Nå er det på tide at IT-avdelingene tar i et tak og tar tilbake kontrollen over alle mobile enhetene som har kommet inn i organisasjonen via «bring your own device» eller som et krav fra brukere for å knytte seg opp mot selskapets ulike informasjons-, data- og kommunikasjonstjenester når de er ute av kontoret. IT-avdelingene har tillatt dette i større og større grad uten at det foreligger en strategi rundt informasjons-, data- og kommunikasjonssikkerheten, sier Tessem.
Han mener EMM sikrer at retningslinjene for fjerntilgang via mobile enheter er overholdt før tilgang til virksomhetens informasjons-, data- og kommunikasjonstjenester aktiveres på den mobile enheten, uten at det installeres servere og tjenester på virksomhetens datarom. Nettskytjenesten skal kunne implementeres i løpet av timer, og kan raskt skaleres.
Som produkt stammer EMM fra Wyses kjøp av Trellia i november 2011. I dag betraktes dette kjøpet som starten på Project Stratus. Den samme typen nettskybaserte forvaltning av mobile enheter som tilbys gjennom EMM, skal etter hvert utvides til også å gjelde pc-er og tynnklienter. Produktsjef Hector Angulo i Wyse snakker om «one-stop shop» for all klientforvaltning. Dette skal gjøres tilgjengelig i midten av 2012, heter det.
Budskapet er altså: La de ansatte velge klientene de mener er best for jobben de skal gjøre, og kontroller kostnader og tjenestetilgang gjennom en nettskytjeneste.