ANALYSER

Android trenger en raskere nettleser

Standardnettleseren overraskende svak i ny ytelsestest.

Generell oversikt over resultatene til de beste og de dårligste Android- og iOS-enhetene i PerfMarks-testene, samt gjennomsnittresultatet for hver plattform. For Android på mobil trekkes gjennomsnittet opp på grunn av ytelse til én eneste enhet.
Generell oversikt over resultatene til de beste og de dårligste Android- og iOS-enhetene i PerfMarks-testene, samt gjennomsnittresultatet for hver plattform. For Android på mobil trekkes gjennomsnittet opp på grunn av ytelse til én eneste enhet. Bilde: Spaceport.io
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
6. mars 2012 - 11:53

Spaceport.io, en leverandør av den webstandardbaserte, kryssplattform spillmotoren Spaceport, som er spesielt rettet mobile enheter, tilbyr også en åpen kildekodebasert testsamling hvor man kan sammenligne ytelsen til utvalgt HTML5-funksjonalitet i mobilnettlesere – PerfMarks.

Denne uken kom selskapet med en foreløpig rapport hvor ytelsen til standardnettleseren i Android sammenlignes med ytelsen til Mobile Safari for iOS, altså nettleseren i iPhone, iPad og iPod. Testene er gjort med selskapets egen

Spaceport.io har sammenlignet flere ulike mobiler og nettbrett, samt ulike generasjoner av operativsystemene. Dette inkluderer de nyeste iOS-produktene og en smartmobil med Android 4.0. Derimot er ingen nettbrett med Android 4.0 testet.

I testene i den foreløpige rapporten er det bare ytelsen ved bruk av ulike teknikker for flytting av objekter («translation») som er målt. Rapporten viser at iOS her har et stort forsprang, både for mobiler og nettbrett.

I testene måles det hvor mange bilder eller objekter som kan flyttes rundt på skjermen samtidig, mens oppdateringsraten er på 30 bilder i sekundet.

Resultater

Ifølge Spaceport.io kan utviklere forvente at de beste iPhone-ene kan flytte mer enn 200 objekter, mens de beste iPad-ene greier mer enn 300 objekter. Derimot kan man ikke regne med at nettleseren i de beste Android-mobilene greier mer å bevege mer enn 100 objekter på samme tid, samtidig som at oppdateringsraten holdes på 30 bps.

Den eldste iPhone-utgaven som er testet, er iPhone 3GS med iOS 4.3.3. Denne håndterer flytting av 50 ulike objekter ved 30 bps ved bruk av CSS 3D-transformasjoner. Motorola Droid 2 med Android 2.3.3 klarer ikke engang å flytte ett eneste objekt med en oppdateringsrate på 30 fps, uansett hvilken teknikk som ble benyttet.

Den beste Android-mobilen i testen, Galaxy Nexus, er også den eneste av de testede enhetene som leveres med Android 4.0. Nettleseren som følger med denne Android-versjonen er betydelig forbedret og greier god ytelse ved bruk av to av de åtte teknikkene som er testet – CSS 3D Background and CSS 3D Image. Disse teknikkene støttes ikke av nettleseren i de øvrige Android-mobilene.

I testene med de øvrige teknikkene greier ikke Galaxy Nexus å oppnå 30 fps, selv ved flytting av bare ett objekt. Det gjør flere av de andre Android-mobilene, men ikke med mer enn ett objekt om gangen.

Nettleseren i de noen av de testede Android-baserte nettbrettene gjør det tilsynelatende en del bedre, men Spaceport.io sier at noen av resultantene må tas med en klype salt, på grunn av betydelige visningsfeil i Android 3.x-nettleseren.

Spaceport.io konkluderer med at HTML5-baserte spill og applikasjoner ikke er særlig egnet for Android-enheter med eldre versjon av operativsystemet enn Ice Cream Sandwich (4.0). Men selv med denne utgaven låses utviklerne til å bruke CSS 3D-transformasjoner for å utføre all animasjon. Selskapet mener at dette er uheldig, siden disse teknikkene tross alt ikke støttes av eldre Android-enheter, men i enda større grad fordi dette ikke er den raskeste teknikken for alle enheter med HTML5-støtte. Dermed vil animasjoner måtte tilbys med flere alternative teknikker, avhengig av hva slags enhet og nettleser brukeren benytter.

Nå er det slik at brukere av Apples enheter ikke får bruke andre nettlesere en Mobile Safari (Opera Mini er ingen ordinær nettleser). Brukere av Android-enheter har flere alternativer å velge mellom. Ingen av disse er foreløpig ikke testet av Spaceport.io, men tester av Opera Mobile, Mobile Firefox og Chrome Beta for Android skal inkluderes i en ny rapport som selskapet skal presentere den 21. mai. Det blir interessant å se om de alternative nettleserne i større grad kan hevde seg i konkurransen med Mobile Safari.

Den nevnte betautgaven av Chrome ble nylig gjort tilgjengelig for Android 4.0. Mye tyder på at denne vil levere langt bedre ytelse enn standardnettleseren i Android, men det skal fortsatt være rom for forbedringer. Betaversjonen har nylig blitt gjort tilgjengelig i flere land enn det som var tilfellet fra starten av. Norge er blant disse.

I den kommende rapporten skal Spaceport.io også inkludere flere andre ytelsestester i den kommende rapporten. Dette inkluderer mer animasjonsfunksjonalitet – også for sprites, ulike teknikker knyttet til rendering av tekst, samt forsinkelse ved avspilling av lyd.

Det er selvfølgelig også mulig for enhver å utføre en tilsvarende test på egenhånd ved selv å kjøre PerfMarks-testene.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.