Gowalla sjekker ut for godt, tre måneder etter at selskapet ble kjøpt opp av Facebook.
Austin, Texas-baserte Gowalla lanserte sin sosiale nettjeneste i 2009. Fokuset var å «sjekke inn» på fysiske steder og dele posisjon og senere også bilder via mobiltelefonen. Men de tapte etter hvert kampen om brukernes gunst til konkurrenten Foursquare.
Gowalla hadde på et tidspunkt 600.000 brukere, mens Foursquare i fjor rundet 10 millioner. I tillegg begynte også Facebook å tilby innsjekking med mobilen som en tjeneste, noe som ytterligere skjerpet konkurransen.
Facebook skal ha gjort et rent kompetanseoppkjøp for å få kloa i medarbeiderne i selskapet, og således ikke teknologien eller databanken deres, ifølge ZDnet.
På nettsidene til Gowalla opplyses det nå at brukerne vil kunne laste ned alle innsjekkinger, bilder og lister de har skapt i løpet av kort tid.
Brightkite er eksempel på en annen tidlig tjeneste som satset på mye av det samme, men som heller ikke lykkes.
Les også:
- [05.12.2011] – Facebook kjøper Gowalla