China Telecom begynte forrige uke å selge iPhone i det kinesiske markedet, som Apples andre kinesiske partner, men dette er neppe nok til å stagge Samsung.
Det sør-koreanske selskapet har nemlig fått en sterk posisjon i det kinesiske markedet for smarte mobiltelefoner, og kan skryte på seg en markedsandel som er tre ganger så stor som Apples iPhone. Det melder Bloomberg News.
Samsung har 24,3 prosent av markedet av smarttelefoner i det som er verdens største mobilmarked, mens Apple har en markedsandel på 7,5 prosent, ifølge Gartner. Mens Samsung har hatt som strategi å samarbeide med alle operatørene i landet, har Apple lenge holdt seg til en aktør, før de forrige utvidet med China Telecom forrige uke.
Det er viktig for Apple å lykkes i det kinesiske markedet ettersom det er ventet at veksten vil være på hele 52 prosent til 137 millioner enheter i år. Men ifølge Bloomberg News øker forspranget som Samsung har på Apple.
Fra tredje kvartal til inneværende kvartal har Samsungs forsprang målt i markedsandel nesten doblet seg. Selv om Apple har en knepen ledelse i verdenssammenheng er de nede på en femte plass i det kinesiske markedet.
Les også:
- [21.05.2012] Frykter nedtur i Kina
- [03.05.2012] Kina dundrer forbi USA
- [06.03.2012] Nokia-mobil inn på topplisten
- [16.02.2012] – Nå vil iPhone-salget falle
- [14.02.2012] Kan bli et mareritt for Apple