BEDRIFTSTEKNOLOGI

Har ennå ikke løst epost-krøll

Active24-kunder fremdeles frustrerte.

Flere av Active24 totalt 300.000 kunder har ikke hatt tilgang til sine e-poster, kontakter eller kalenderopplysninger denne uken. Det kan ta noen dager til før selskapet får skikk på problemene.
Flere av Active24 totalt 300.000 kunder har ikke hatt tilgang til sine e-poster, kontakter eller kalenderopplysninger denne uken. Det kan ta noen dager til før selskapet får skikk på problemene. Bilde: Per Ervland
16. mars 2012 - 11:18

Som digi.no har omtalt tidligere har Active24, som blant annet tilbyr drift av Microsoft Exchange-baserte eposttjenester til små og mellomstore bedrifter, hatt betydelige problemer med tjenesten. Snart en uke etter at problemene oppsto, har de fremdeles ikke klart å rette opp i feilene.

En fortvilet bruker forteller til redaksjonen at de fra fredag forrige uke til tirsdag denne uken ikke kunne hverken sende eller motta e-post. Nå har de bare mulighet til dette via web-klienten, men ikke Outlook-klienten eller via iPhone eller iPad. Dessuten er alle mailer fra før helgen vekk, sammen med kalenderoppføringer og kontakter.

John Hugosson, administrerende direktør i Visma-eide Active24 opplyser til digi.no at de fikk store problemer i forbindelse med vedlikeholdsarbeider forrige helg. Årsaken er ikke helt klar ennå, men det skal dreie seg om en maskinvarefeil som sørget for at kundene mistet tilgangen til Outlook. Først mandag ettermiddag kunne kundene motta mail.

– En del kunder fikk tirsdag «tom innboks», og kalender og kontakter var tomme. Siden den gang har vi jobbet på spreng med å få tilbake alle gamle e-poster, kontaktopplysninger og kalender. Tirsdag anslo vi at dette ville ta noen dager. Nå forventer vi at dette vil bli klart over helgen, sier Hugosson til digi.no.

Hugosson sier at de aller fleste av kundene kan sende og motta mail via alle type klienter, men at det kan være noen unntak der bare web-klienten er brukelig. Han vil ikke gå inn på hvor mange av selskapets 300.000 kunder som er rammet, men problemene har rammet kunder i en rekke europeiske land, inkludert Norge.

– Er dere sikre på at ingen kunder vil tape informasjon som følge av problemene?

– Så langt har vi ikke sett at noe er tapt, sier Hugosson til digi.no.

– Hvilken kompensasjon vil dere di til de kundene som er blitt rammet?

– Det spørsmålet må vi komme tilbake til. Nå er vårt fokus på å rette opp i problemene, sier Active24-sjefen til digi.no, som forteller at dette er det mest alvorlige driftsavbruddet i selskapets historie.

– Ville du brukt Active24 dersom du hadde drevet et lite selskap?

– Uansett hvilke tjeneste man bruker så er det en viss risiko for at det blir brudd, også hos de største leverandørene. Men jeg vil absolutt anbefale Active24. Det arbeidet vi hadde i helgen var et planlagt forbedringsarbeid, og hele formålet var å forbedre stabiliteten og ytelsen i det vi leverer. Men vi kan bare beklage på det sterkeste det som har skjedd. Vi vet at dette er virksomhetskritisk for våre kunder, sier Hugosson til digi.no.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.