Mange mobil- og nettbrettapplikasjoner tilbys gratis til brukerne. I stedet får leverandøren ofte inntekter av annonsevisninger inne i applikasjonen. Mange mobilbrukere synes at dette er en grei ordning, på samme måte som at de fleste aksepterer annonsevisninger i både papir- og nettaviser, og i radio- og tv-sendinger, i stedet for å måtte betale direkte for tilgangen gjennom abonnementsordninger.
Men en fersk undersøkelse viser at annonsefinansierte mobilapplikasjoner kan medføre betydelige indirekte kostnader for brukerne. Undersøkelsen er gjort av Purdue University i West Lafayette, Indiana, i samarbeid med Microsoft Research, og kan leses her.
I undersøkelsen har forskerne brukt et verktøy som kalles for «eprof». Dette er et energiprofileringsverktøy som viser hvor stor andel ulike deler (tråder og rutiner) av applikasjonene står for av applikasjonens totale energiforbruk. Eprof er utviklet av forskerne selv for Android og Windows Mobile 6.5. I rapporten er kun resultatene for Android oppgitt.
Blant applikasjonene som forskerne har studert, er spillet Angry Birds til Android. Dette er en annonsefinansiert applikasjon. Den benytter tredjepartsløsningen «Flurry», som samler inn brukerdata og sørger for annonsevisningene. Denne komponenten står for hele 45 prosent av energibrukeren til Angry Birds. Dette ble testet på smartmobilen HTC Passion (mer kjent som Nexus One) med en versjon av Android 2.3. Energibruken inkluderer også bruk av GPS-mottakeren i enheten.
I andre applikasjoner kan annonsevisningskomponentene står for så mye som 65 til 75 prosent av energibruken.
Dette er noe å tenke på smartmobilbrukere som stadig bruker annonsefinansierte applikasjoner. Kanskje strømmen i batteriet holder noen timer ekstra dersom man velger å kjøpe en annonsefri utgave i stedet? Dessverre er det ikke alle annonsefinansierte applikasjoner som også tilbys mot betaling.
Forskerne mener at resultatene av undersøkelsen også bør være interessante for applikasjonsutviklerne. Batteritid har stor verdi for brukere av mobiler og nettbrett. Dersom applikasjonsutviklere i større grad benytter verktøy som eprof, vil de kunne tilby kundene bedre applikasjoner.
Ifølge The Verge skal eprof tilbys gratis under en åpen kildekodelisens om ikke så lenge. Forskerne ved Purdue University skal dessuten lage en versjon av eprof også til Windows Phone.
Personvern
Det er også et annet potensielt problem med annonsefinansierte applikasjoner. Forskere ved North Carolina State University (NCSU) har undersøkt 100 000 ulike Android-applikasjoner i Android Market (som nylig ble døpt om til Google Play). Disse ble lastet ned i perioden mars til mai 2011. Mer enn halvparten av disse applikasjonene inkludert annonsebiblioteker. Av disse igjen ble 297 omtalt som aggressive og som laster ned og kjører kode fra internettilknyttede servere.
Forskerne mener at dette er bekymringsfullt i forhold til både personvern og sikkerhet. For eksempel inkluderte 4190 av applikasjonene annonsebiblioteker som gir ikke bare annonsesystemet, men også annonsørene tilgang til mobilens posisjonsdata.
Verre var det at enkelte applikasjoner lastet ned dynamisk Java-kode som i praksis gjorde mobilene til medlemmer av et botnett, slik at mobilene i alle fall til en viss grad kunne kontrolleres leverandørene av disse annonsebibliotekene. Forskerne varslet Google om sju slike applikasjoner, som ble fjernet fra Android Market samme dag.
Google skanner nå alle applikasjonene i Google Play, men slik skanning kan ikke avdekke skadelig kode som lastes på et vilkårlig tidspunkt etter installasjonen, og som når som helst kan endres.
Les også:
- [20.03.2012] Google saksøkes for defekte apper
- [07.03.2012] Enklere å tilby digre Android-apper
- [07.03.2012] Google skifter ut Android Market
- [27.02.2012] – Android-apper er for dyre
- [03.02.2012] Google til angrep mot skadevare