Apples markedsføring av den nyeste iPaden med mobilnettstøtte har fått forbrukermyndigheter i flere land til å reagere. Tirsdag ble det kjent at Australian Competition and Consumer Commission (ACCC) saksøkte selskapet på grunn av uklarhetene i markedsføringen om hvorvidt enheten støtter 4G-nettverk i Australia eller ikke – noe den altså ikke gjør.
Apple ser ut til å legge seg flate for kritikken i Australia og har kommet med en forpliktende uttalelse til den føderale domstolen i Melbourne. I uttalelsen heter det at selskapet inntil videre, så raskt som praktisk mulig og ikke senere enn den 5. april, skal presisere både på selskapets australske nettsted og nettbutikk, samt i annet reklamemateriell, at selv om produktet støtter raske mobilnett, så er det ikke kompatibelt med dagens australske 4G LTE- og WiMAX-nettverk.
Den samme klargjøringen skal distribueres til forhandlere for visning på utstillingsstedene.


Dessuten skal Apple ta kontakt med via epost til alle kunder som før den 28. mars har kjøpt eller forhåndsbestilt «iPad with WiFI + 4G», og som selskapet har epostadressen til, for å gjøre det klar for disse at 4G-nettverkene i Australia ikke støttes og at kundene har rett til å returnere nettbrettet og å få refundert beløpet innen en gitt tidsfrist.
ACCC skal blant annet møte Apple til mekling i midten av april.
Også forbrukermyndighetene i Storbritannia, samt i Danmark, Norge og Sverige, har startet eller vurderer etterforskning av Apples markedsføring.
Les også:
- [20.04.2012] Apples logikk: 3G = 4G
- [29.03.2012] iPad-reklamen er ulovlig
- [27.03.2012] Apple saksøkes for «iPad 4G»