Nettkupong-tjenesten Groupon, som selger sterkt rabaterte verdikort på varer og tjenester via nettet, har opplevd en vanvittig vekst de siste årene. De blir ofte trukket frem som eksempel på hvordan ny teknologi og nettet kan få selskap til å vokse kraftig på kort tid.
For investorene som kastet seg på da selskapet gikk på børs i fjor høst har det imidlertid ikke vært noen fest, og før helgen kunne de få seg nok en kalddusj. Groupon må nemlig omgjøre på regnskapet for sitt første kvartal som børsnotert selskap etter at revisoren deres hadde sett gjennom det.
Årsaken til dette en langt høyere grad av refundering og reklamasjoner fra brukerne. Særlig varer og tjenester med høy verdi, som for eksempel laserbehandling for øyne og dyre hårfjernings-behandlinger, har hatt en høy grad av angrende kunder.
Når en kunde har kjøpt et verdikort, gjerne sterkt rabattert, gjennom Groupon, så har de anledning til å angre seg. Langt flere enn forventet har gjort nettopp det, noe som har skapt krøll for regnskapet.
Når regnskapene ble justert for dette forsvant overskuddet i kvartalet. Ifølge Wall Street Journal ble tapet i første kvartal økt med 22,7 millioner dollar og omsetningen nedjustert med 14 millioner dollar.
Dermed har selskapet altså levert langt svakere enn hva investorene opprinnelig forventet. Da selskapet presenterte tall i februar så ventet faktisk investorene et overskudd.
Det er heller ikke første gang selskapet har slitt med regnskapet. Før de gikk på børs hadde de en lengre disputt med amerikanske finansmyndigheter om hvordan de skulle rapportere sine tall. Dette utsatte selskapets børsintroduksjon. Selskapet kom seg imidlertid på den amerikanske teknologi-børsen Nasdaq i fjor høst. Da var det den største nett-noteringen siden Google da selskapet hentet inn rett under fire milliarder dollar.
Les også:
- [15.05.2012] Se, de tjener penger
- [09.02.2012] Vedvarende bakrus for Groupon
- [04.11.2011] Største nett-notering siden Google
- [03.06.2011] Enorme tap kan svekke Groupon IPO