Det er vanskelig å fortsette å vokse 30-40 prosent i året når man er blitt størst på sin kjernevirksomhet, slik som Dell. Selskapet er derfor i full sving med å utvide spekteret av produkter man selger med PDA-er, prosjektører og nettverksutstyr.
Det kommer derfor kanskje ikke som noen bombe at Dell også bygger ut sin konsulentvirksomhet - de andre store maskinvareprodusentene med IBM i spissen flykter fra priskrigen til konsulentbransjen.
Ironisk nok er det Dell som er den sterkeste drivkraften i priskrigen på maskinvare. Dell tilbyr allerede hjelp til kunder på installering, design og adminstrasjon av IT-systemer. Av en totalomsetning på 35 milliarder dollar i selskapets første finanskvartal (avvikende regnskapsår) omsatte selskapet for rundt to milliarder dollar på konsulenttjenester. Dette er lite - eksempelvis bruker IBM maskinvaresalget som en vei inn til kunden, deretter stiger inntektene via verdiøkende konsulenttjenester. Over halvparten av IBMs omsetning kommer fra konsulenttjenester.


Det globale markedet for IT-konsulenttjenester var på 445 millarder dollar i fjor. Dette vil Dell ha en større bit av.
Det har med jevne mellomrom vært spekulert i at Dell kunne - og burde - kjøpe et av de store konsulentselskapene. Men dette avviser gründer og toppsjef Michael Dell - de dårlige tidene gjør at det er billigere å ansette folk selv og vokse organisk, mener han.
- Vi fortrekker å vokse selv, men vi kan være interessert i å kjøpe mellomstore konsulentselskaper dersom det dukker noe som passer godt, sier Dell til nyhetsbyrået Reuters.
Dell understreker at han vil fokusere på enklere prosjekter. Dell ønsker ikke å konkurrere med Accenture og EDS på de store IT-prosjektene eller bli en outsourcings-partner som overtar driftsavdelinger til bedrifter.