Spillselskapet Atari (tidligere Infogrames) avslørte fredag i forrige uke at selskapet har solgt mer enn én million kopier av dataspillet "Enter the Matrix", et spill som er basert på filmen Matrix Reloaded.
Spillet kom på markedet samme dag som filmen hadde premiere i USA, den 15. mai i år. Omtrent 60 prosent av kopiene ble solgt i USA, resten i Europa.
Les også:
- [26.09.2003] Klart for ny Matrix-trailer
- [07.05.2003] Atari gjenoppstår
- [22.04.2003] Nytt Matrix-spill premiereklart
Atari har investert store penger i dette dette dataspillet. Ifølge The Wall Street Journal hadde spillet et produksjonsbudsjett på hele 20 millioner dollar, noe som gjør spillet til et av de dyreste å utvikle noensinne.
Men i tillegg kommer utgifter Atari har hatt blant annet ved å kjøpe selskapet Shiny Entertainment, som hadde rettighetene til Matrix som dataspill. De totale kostnadene for spillet kan derfor være nærmere 80 millioner dollar.
Ifølge analytikere både The Wall Street Journal og Reuters har vært i kontakt med, regnes et salg på én million eksemplarer den første salgsuken som svært bra. Men samtidig er det vanlig at 25 til 30 prosent av de totale salget gjøres den første uken. Med tanke på produksjonskostnadene og det at selskapet har sendt ut mer enn fire millioner eksemplarer til butikkene, er det ingen selvfølge at salget av "Enter the Matrix" vil gi penger på bok.
Og inntekter, det er noe Atari sårt trenger. Til tross for at selskapet er verdens fjerde største uavhengige spillutgiver, slet selskapet med dårlig salg i fjor. Dette har ført til betydelig gjeld og mange oppsigelser.