Gjennomsnittstiden for å laste ned en webside i Norge er på 4,8 sekunder, såvidt under de fem sekundene nettleserbrukere angivelig gidder å vente før de blir utålmodige og flytter seg videre til en annen tjeneste. Medianverdien på 2,4 sekunder er derimot langt bedre, noe som tyder på at websider på enkelte norske nettsteder tar svært mye lenger tid å laste ned enn det som er tilfellet for flertallet av de norske nettstedene.
Tallene er hentet fra en rapport Google har utarbeidet på bakgrunn av nettsteder som benytter Google Analytics. Selve målingen foregår ved hjelp av den kommende webstandarden Navigation Timing, som ifølge Google støttes av de fleste nyere nettlesere.
Det er mange faktorer som påvirker hvor langt tid det tar å laste en webside. Maskin- og programvare på både server- og klientsidene har betydning. Det samme har farten på internettforbindelsen til begge parter, i tillegg til blant størrelsen og sammensetningen av websidene.
Selv om mange norske nettsteder nok har en jobb å gjøre for å få websidene til å bli lastet ned enda raskere hos de besøkende, så kommer norske nettsteder godt ut i rapporten.
Japan ligger helt i tet med et gjennomsnitt på 4,0 sekunder og en medianverdi på 1,9 sekunder. Sverige og Danmark kjemper om førsteplassen i Norden. Danmark har best gjennomsnitt med 4,1 sekunder, mens Sverige har best medianverdi med 2,1 sekunder. Men forskjellen er på bare 0,2 sekunder for begge disse verdiene.
Verst er forholdene i Liberia. I gjennomsnitt tar 59,4 sekunder å laste ned en liberiansk webside, mens medianverdien er på 33,4 sekunder. Cuba følger like etter med henholdsvis 59,2 og 26,3 sekunder.
Rapporten viser at brukerne ofte må vente lenger på at mobilversjoner av websider skal lastes enn de må vente på å få de vanlige websidene skal lastes. Dette til tross for at mobilversjonene vanligvis er en lettversjon av den vanlige siden. Mens det globalt i gjennomsnitt tar omtrent 7 sekunder å laste ned en vanlig webside, er det tilsvarende tallet for mobilsider drøyt ti sekunder.
Mye av dette skyldes selvfølgelig at vanlige websider vanligvis lastes ned over raskere nettforbindelser og til kraftigere maskinvare enn det som er tilfellet for mobilsider, som vanligvis lastes ned til mobiltelefoner og kanskje nettbrett. Men forskjellen i tiden det tar å laste sidene tyder på at mobilsidene ofte ikke er tilstrekkelig optimalisert. Google mener at nettstedeierne må se på antallet ressurser som lastes, størrelsen på ressursene, samt å ta i bruk smartere strategier for caching.
Inndelt i ulike kategorier av websider, kommer nyhetsnettsteder dårligst ut, mens bilnettsteder («automotive») gjør det best.
Google sier ingenting om hvorfor det er slik. Med en viss fare for å være helt på villspor, så forsøker vi i redaksjonen oss på en egen analyse.
Nyhetsnettsteder oppdateres gjerne flere ganger hver dag og benytter ofte mye bilder som ikke allerede finnes i cachen til brukernes nettleser. Dette tar tid å laste ned og alle endringene som stadig gjøres blir trolig sjelden optimalisert for fart. I tillegg har mange nyhetsnettsteder tyngende annonser.
Bilnettsteder inneholder ofte Flash-animasjoner som lastes raskt ned til nettleseren, men som tar noe tid å starte. Digi.no kjenner ikke Navigation Timing-spesifikasjonen i detalj, men antar at den kun måler lastetiden for selve websiden og ikke for Flash-animasjonen. I så fall måler den ikke den opplevde tiden det tar før nettsteder som i hovedsak består av Flash-animasjoner, er fullt lastet.
Enig eller uenig? Fint om du forteller om det i kommentarfeltet nedenfor.
Les også:
- [16.12.2013] Forstå ytelsen til webapplikasjoner
- [19.04.2012] Raskere nettsted med ny Apache-modul