VMware har i dag kunngjort en større lansering knyttet til det de kaller EUC, for «end user computing». Lanseringen omfatter oppdaterte versjoner av View, et verktøy for å levere virtuelle pc-er, og av applikasjonsportalen Horizon Application Manager, samt en offentlig beta av et produkt kjent under prosjektnavnet Octopus, som kan beskrives som en «Dropbox»-tjeneste underlagt bedriftens kontroll.
– Vår EUC-strategi, forklarer Kristine Dahl Steidel til digi.no, er å levere en plattform som bedrifter kan bruke til å sørge for at ansatte har tilgang til virtuelle pc-er, applikasjoner og filer under kontrollerte og sikre former, uavhengig av hva slags apparat de selv velger å bruke i en gitt situasjon.
Med de nye produktene – View 5.1 og Horizon Application Manager 1.5 – skal alt av tjenester framstilles under ett overfor brukeren, uavhengig av om disse kommer fra bedriften selv, eller består av en nettskytjeneste. Ingen tjeneste skal kreve tilleggspålogging, og bedriftens IT-avdeling skal kunne håndheve hensiktsmessig sikkerhet for alle tjenester, med regler som kan ta hensyn til person, tid, sted og type fysisk klient.
– Bedrifter vil kunne bygge opp en selvbetjeningsportal, sier Steidel. – Brukeren skal kunne logge seg på, få tilgang til en applikasjonskatalog, og aksessere tjenester derfra. Her skal det vært mobile tjenester, SaaS-tjenester («software as a service»»), programvaretjenester, legacy-tjenester og filer. Portalen skal også gi tilgang til den fulle virtuelle arbeidsflaten. Den er intelligent i forhold til hva slags device du logger det på med, mobil, brett eller pc.
VMware tyr til sin egen teknologi overfor egne ansatte.
– Vår applikasjonsportal gir meg både internt drevne tjenester og tilgang til Salesforce, som vi bruker internt. Tilgangen går direkte til Salesforce, selv om den styres av vår egen tilgangskontroll.
Steidel mener dette kan oppfattes som en tilrettelegging av den kjente «appbutikken» fra forbrukerverden, til bedriftsverden.
– Vi er vant med å bruke appbutikker og få tilgang til alle tjenester fra ett sted. Her kan bedriften integrere nettskytjenester med det man tilbys fra datarommet, og det er ingen ekstra pålogging for nettskytjenesten.
VMwares nye løsninger muliggjør «bring your own device», altså bruk av privat utstyr på jobb, fordi de lar IT-avdelingen utøve full kontroll over tjenestene, samtidig som den slipper å bry seg om selve enhetene, mener Steidel.
– Mange norske bedrifter er i gang med å vurdere dette. Noen er kommet langt nok til å begynne å praktisere det.
Det styrte «Dropbox-alternativet» Octopus er laget med tanke på at alle bedriftens data kan sikres på datarommet, samtidig som alle bedriftens ansatte får tilgang til en privat sky for å dele filer med andre. Sikkerhets- og tilgangsregler håndheves gjennom de samme ordningene som for applikasjonsportalen. Disse ordningene tilbyr samtidig dokumenterbar sporing av bruk av følsom informasjon.
– Teknologien her er utviklet med utgangspunkt i vårt arbeid med helseorganisasjoner. Her er det full mulighet for overvåking, man kan blant annet hindre data fra å lastes ned til mobil og man kan spore endringer og hvem som har godkjent dem. Man kan iføre karantene til brukere som bryter reglene. Alt dette ligger i selve plattformen.
Mobilitet og tilgang til flere enheter gjør at mange bruker ulike fysiske klienter til å bearbeide de samme dokumentene. Det utløser behov for å lagre og synkronisere filer i nettskyen, og er grunnlaget for populariteten til tjenesten Dropbox.
– Erfaringen vår er at mange fristes til å trosse forbud mot å bruke Dropbox. Med vår løsning kan bedriften sperre for Dropbox, og samtidig tilby et sikkert og funksjonelt alternativ, avslutter Steidel.
Løsningen skalerer til flere titusen brukere av virtuelle pc-er og applikasjoner. Sammenliknet med tradisjonell pc-forvaltning, anslår VMware at bedrifter kan spare opptil halvparten av sine driftsutgifter, samtidig som de får langt sikrere og langt mer pålitelige tjenester.
View 5.1 kan tilby virtuelle pc-er til pc-er under Mac, Windows og Linux, samt til tynn- og nullklienter, samt til nettbrett som iPad, Android og Kindle Fire.
Funksjonaliteten i Horizon Application Manager stammer fra et prosjekt, AppBlast, som ble beskrevet på digi.no i forbindelse med dekningen av VMware World i København i oktober. Se artiklene «AppBlast» vekker enorm interesse og – Applikasjonen er brukerens, ikke maskinens. Hovedtanken er at nettverket skal automatisk sørge for at brukeren får tilgang til en applikasjon på en mest mulig hensiktsmessig måte, gitt at brukeren har rett til denne tilgangen. IT-avdelingen skal forvalte rettigheter, og overlate installasjon med mer til automatiserte prosesser.