Bransjeforeningen for internettmarkedsføring, INMA, melder at omsetningsveksten innen nettannonsering i Norge var 16 prosent i mars, sammenliknet med samme periode i fjor. Veksten innen merkevareannonsering var 15,7 prosent.
Den samlede nettannonseringen var 242 millioner kroner, hvorav 158 millioner var merkevareannonsering.
Nettannonseringen i første kvartal nådde 639 millioner kroner. Det er 14 prosent mer enn i første kvartal i fjor.
– At merkevareannonsering vokser så kraftig i mars er veldig positivt, men ikke veldig overraskende, sier Anders Willstedt, daglig leder i INMA i en pressemelding. – Mediebyråene rapporterte for noen uke siden en tilsvarende vekst for internett, og det finnes for tiden en veldig optimisme i markedet rundt displayannonsering på nett.
Innen rubrikkannonsering – som også omfatter reiseannonser – var økningen 17,6 prosent i mars.
Finn.no har hatt en god marsmåned, sier Geir Jangås, produktdirektør for reklameprodukter i finn.no.
– Stillingsmarkedet har fortsatt veldige gode tider og etterspørselen etter displayannonsering fortsetter like bra for alle av våre markedsplasser som det har vært den siste tiden. Markedet for displayannonsering går en spennende tid i møte, og økte krav og økt etterspørsel fra annonsørene gjør at jeg ser veldig optimistisk på hva som vil skapes på dette området fremover, sier Jangås.
Omsetningstallene er utfakturert nettoomsetning, fratrukket rabatter men ikke fratrukket byråprovisjon.