BEDRIFTSTEKNOLOGI

SAP gjør milliardoppkjøp

Sikrer seg nettskyvekst og nisjekonkurrent.

SAPs to toppledere, Bill McDermott (t.v) og Jim Hagemann Snabe, har sikret seg Ariba for over 25 milliarder norske kroner. Dermed sikrer de seg en konkurrent og en betydelig nettsky-leverandør.
SAPs to toppledere, Bill McDermott (t.v) og Jim Hagemann Snabe, har sikret seg Ariba for over 25 milliarder norske kroner. Dermed sikrer de seg en konkurrent og en betydelig nettsky-leverandør. Bilde: Hannelore Foerster/Bloomberg/All Over Press

Verdens største leverandør av forretningsprogramvare, tyske SAP, har vært ivrig på oppkjøpsfronten den siste tiden. Tirsdag ble det klart at selskapet kjøpet opp det amerikanske programvareselskapet Ariba for 4,3 milliarder dollar, rett over 25 milliarder kroner. Det melder selskapet i en pressemelding.

Selskapet er spesialist innen innkjøpsløsninger, og er således en nisjekonkurrent til SAP. Men hovedårsaken til at den tyske programvaregiganten bestemte seg for å kjøpe er nok selskapets nettskybaserte løsninger. Ariba er en betydelig aktør i markedet samarbeidende e-handelsapplikasjoner og den nest største nettskyaktøren innen innkjøpsløsninger, melder SAP i en pressemelding om oppkjøpet.

Ifølge Bloomberg News er dette det største programvareoppkjøpet siden Hewlett Packard i fjor sikret seg Autonomy for rundt 10 milliarder dollar. SAP betalte i desember i fjor 3,4 milliarder dollar, eller 20 milliarder norske kroner, for den nettskybaserte HR-tjenesten SuccessFactor.

– Nettskyen har endret hvordan mennesker samhandler. Innvirkningen vil bli enda større ettersom selskaper kobles sammen og samhandler på nye måter med sitt nettverk av kunder og partnere. Nettskybasert samhandling redefinerer hvordan bedrifters fornyelse, og vi kaster oss på denne bølgen i en tidlig fase av utviklingen, sier SAPs toppsjefer Bill McDermott og Jim Hagemann Snabe i en kommentar.

Ifølge Wall Street Journal har SAP hatt problemer med å få kundene sine over på nettskybaserte løsninger. De lanserte Business by Design i 2007 med mål om å signere opp 10.000 kunder. Men bare en tiendedel, 1.000, var på plass ved utgangen av fjoråret, melder avisen.

Men når det gjelder SAP er det alltid en gjedde i sivet: Oracle. Til Bloomberg News forteller en analytiker at det er muligheter for en budkrig.

– SAP og Oracle har historisk vært i flere budkriger, og dette er nettopp et strategisk selskap som vil kunne utløse dette, sier Richard Williams i Cross Research til Bloomberg News.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.