FORBRUKERTEKNOLOGI

Yahoo klar med nettleser

Lover unik søke- og surfeopplevelse.

Axis er navnet på Yahoos nye nettleser. Eller «nettleser» om du vil. Produktet er en utvidelse til eksisterende desktop-nettlesere, men finnes også i egne utgaver til iOS-plattformen.
Axis er navnet på Yahoos nye nettleser. Eller «nettleser» om du vil. Produktet er en utvidelse til eksisterende desktop-nettlesere, men finnes også i egne utgaver til iOS-plattformen. Bilde: Yahoo
24. mai 2012 - 12:57

Yahoo overrasket onsdag med å lansere nettleseren Axis.

Det er ingen fullblods nettleser, men snarere et skall eller ekstra lag mellom brukeren og surfeopplevelsen. Likefullt hevder Yahoo at de med dette produktet skal «redefinere hva det vil si å søke og surfe på nettet». Intet mindre.

Interaktive søk med visuell fremstilling av treffsidene i en horisontal liste er et sentralt element. Det samme er synkronisering av bokmerker og aktive faner på tvers av datamaskinen og ulike mobile enheter.

Desktop, iPhone og iPad

Axis tilbys i første rekke som en utvidelse til nettleserne Internet Explorer, Chrome, Firefox og Safari. Etter installasjon legger programmet seg som et dynamisk søke- og navigasjonsfelt nede til venstre i nettleservinduet.

Axis er også klar som enkeltstående nettleser til iPhone og iPad, basert på webkit-motoren til iOS. Mobil-appen er i skrivende stund ikke tilgjengelig i norsk App Store, men kan lastes ned for de med amerikansk iTunes-konto.

Motvind

Portal- og søkeselskapet Yahoo har slitt i motbakke i flere år, og har falt i skyggen av konkurrenter som Google og Facebook. Nylig kunne de imidlertid notere sitt første vekstkvartal på lang tid.

Lanseringen av Axis blir i flere amerikanske medier tolket som et interessant forsøk på å sikre flere annonsekroner og dermed ta kontroll over selskapets videre skjebne.

CNET som har testet Axis nærmere gir tommelen opp for forsøket. - Dette er et aggressivt produkt fra søkedivisjonen til Yahoo, skriver de.

Årsaken er at Yahoos søkevirksomhet fremdeles omsetter for mer enn en milliard dollar i året. Nettleseren omgår modellen ved å gi svar fra søkemotoren uten annonser. Dermed ser selskapet ut til å kannibalisere eget inntektsgrunnlag, i hvert fall inntil de finner plass til annonser også der.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.