RESULTATERFINANS

– Opera har alle muligheter alene

Grunnlegger og storaksjonær kan hindre oppkjøp.

29. mai 2012 - 16:42

Jon Stephenson von Tetzchner etablerte Opera Software sammen med Geir Ivarsøy i 1995, og i 2004 ble selskapets aksjer notert på Oslo Børs. Selskapet har vært en norsk IT-suksess av de sjeldne. De er verdensledende i markedet for mobile nettlesere og har totalt 270 millioner brukere verden over.

Aksjene på Opera steg over 18 prosent på Oslo Børs tirsdag. Årsaken er spekulasjoner om at Facebook skal være interessert i å sikre seg nettlesergiganten. Analytikere, både de som følger aksjen på vegne av investorer og i bransjen generelt, mener dette kan være fornuftig. Men den som vil kjøpe selskapet må overbevise aksjonærene og især von Tetzchner.

    Les også:

– Du kan hindre et oppkjøp? spør digi.no Opera-gründeren.

– I teorien kan jeg det. Jeg har rett over 10 prosent av aksjene men i praksis er det en annen sak, sier Tetzchner.

Med rett over ti prosent av aksjene kan en aksjonær nemlig nekte tvangsinnløsning, og dermed kan konsekvensen bli at et selskap i teorien kan ha to aksjonærer: Hovedaksjonær med rett under 90 prosent og en minoritetsaksjonær med rett over 10 prosent. Med andre ord en lite gunstig situasjon.

Fantastisk potensiale

Tetzchner sier til digi.no at han fremdeles mener selskapet han var med å grunnlegge har et fantastisk potensiale som selvstendig selskap.

– De har jo en brukermasse på 270 millioner brukere og selskapet har hele tiden hørt på hva brukerne har ønsket seg. Majoriteten av brukerne har selskapet fått via nedlastinger og jeg mener at det ligger et fantastisk potensiale her. Man har jo et mål om en halv milliard brukere innen 2013, sier Tetzchner til digi.no.

Men Operas videre suksess fordrer også at man gradvis forbedrer forretningsmodellen. Blant annet har selskapet klart å få hyggelige inntekter ved å inngå avtaler med innholdsleverandører, ikke bare søk men også andre tjenester, via nettleseren til Opera.

– Dette har gitt resultater, men jeg skulle gjerne sett at selskapet hadde gjort mer i denne retning. Det samme gjelder for mobil. Der har økosystemet vært uferdig, blant annet har betalingsløsningene vært en utfordring, sier Tetzchner som peker på at dersom man tjener på brukeren så er man ikke totalt avhengige av andre. Altså: Man må posisjonere Opera som en partner, ikke som en leverandør.

Når digi.no spør om dagens ledelse i Opera har forvaltet selskapet på en god måte svarer Tetzchner, som inntil januar 2010 var toppsjef i selskapet, følgende:

– Jeg ville hatt et større fokus på sluttbrukermarkedet. De har noe mer fokus på å bli underleverandør til operatørene, sier Tetzchner som mener at Opera må bygge opp et sterk merkenavn for å lykkes i markedet. Han understreker at et selskap som Opera må kunne kontrollere sin egen fremtid.

– Potensialet ligger i sluttbrukeren og produktet til sluttbruker, sier Tetzchner.

Interessen rundt Opera har tidvis vært stor, men dersom det begynner å gå oppkjøpsrykter er det en rekke investorer som ser potensialet i en rask gevinst. Selskapet har lenge vært en het oppkjøpskandidat og mange har spådd at de får samme sorti som Trolltech, Fast Search & Transfer og Tandberg, for nå nevne noen. Felles for alle disse var at store internasjonale giganter har kjøp opp for en premie godt over børskurs.

Tetzchner sier til digi.no at han ikke har hørt noe som helst fra konkrete interessenter nå.

– Men hvis noen mener alvor så ville de kommet medet bud, men det har ikke vært noen konkrete henvendelser de siste årene vi har vært på børs, som jeg kjenner til, svarer Tetzchner når vi spør om det har vært noen som har ønsket å kjøpe Opera tidligere.

Etter at han trakk seg ut av Opera har Tetzchner drevet med sitt eget investeringsselskap, men ikke noen enkeltprosjekter som tar all tiden.

– Men dersom det kom en henvendelse fra for eksempel Facebook. Vil du da selge?

– Det jeg ville sagt er at jeg ville tenkt meg om og diskutert det med de andre aksjonærene. Opere har alle muligheter til å få til resultater selv, men selvsagt avhengig av hvordan man driver selskapet. Men for å gi et konkret svar: Jeg vil ikke binde meg til det ene eller det andre, sier Tetzchner til digi.no.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.