«Do Not Track» er navnet på en løsning som gjør det mulig for nettleserbrukere fortelle innholdsleverandører på webben at de ikke ønsker å bli sporet på tvers av nettsteder. Flere nettlesere, inkludert Firefox og Internet Explorer 9, har støtte for Do Not Track. Felles for alle er at funksjonaliteten i utgangspunktet er deaktivert.
I forrige uke kunngjorde Microsoft at selskapet vil levere Internet Explorer 10 med Do Not Track aktivert som standard. Kun brukere som aktiv velger å deaktivere funksjonen, kan dermed spores på tvers av nettsteder. Dette kan få negative konsekvenser for selskaper som leverer blant annet nettannonser på tvers av flere nettsteder, og som sporer brukerne ved hjelp av for eksempel informasjonskapsler («cookies»).
– Vi har tatt dagens avgjørelse fordi vi tror på å prioritere mennesker. Vi tror at forbrukere bør ha mer kontroll over hvordan informasjonen om deres atferd på nettet blir sporet, delt og brukt. Nettannonsering er en viktig del av økonomien som støtter utgivere og innholdseiere og hjelpe bedrifter i alle former og størrelser i å nå ut til markedet. Det er også en verdi for forbrukere i personifiserte opplevelser og å motta annonser som er relevante for dem, skriver Microsofts personvernsjef, Brendon Lynch, i et blogginnlegg.
– Vi håper selvfølgelig at mange forbrukere vil se denne verdien og gjøre et bevisst valg om å dele informasjon for å motta mer personifisert annonseinnhold. [...] Forbrukere bør gis mulighet til å ta en begrunnet valg, og av den grunn mener vi at en tilstand hvor personvern som standard for atferdsbasert annonsering på nettet er den rette tilnærmingen for IE10 i Windows 8, skriver Lynch.
Brukerens valg?
Med dette gjør Microsoft det motsatte av Mozilla, som mener at det å skru på Do Not Track som standard i nettleseren innebærer at det da ikke er den enkelte bruker, men i stedet nettleserleverandøren, som gjør dette valget.
Do Not Track innebærer ikke noen tekniske hindrer mot sporing. Løsningen sender bare et signal til innholdsleverandørene om brukerens ønske.
Det er ingen som rent teknisk kan tvinge innholdsleverandører til å overholde brukernes ønske om ikke å spores ved hjelp av Do Not Track, men innholdsleverandører som ikke gjør dette, risikerer i stedet negativ omtale. Det er kanskje verdt å merke seg at Microsoft Advertising ennå ikke tar hensyn til Do Not Track-signalet, men Microsoft skal innen noen måneder kunngjøre hvordan selskapet vil implementere dette.
Mener Microsoft bryter avtalen
Microsoft avgjørelse vekker nå betydelig bekymring hos andre annonseleverandører. Ifølge Wall Street Journal mener den amerikanske Digital Advertising Alliance (DAA), hvor Microsoft selv er medlem, at Microsoft avgjørelse strider imot en avtale bransjen har inngått med den amerikanske regjeringen om å overholde Do Not Track så lenge dette ikke er standardinnstillingen i nettleserne.
Stu Ingis, sjefadvokat i DAA, kaller Microsoft beslutning for en ensidig avgjørelse som vekker mye bekymring. Han sier til Wall Street Journal at bransjen støtter forbrukernes valg, men ikke valg som er gjort av en nettleser- eller teknologileverandør. En lengre uttalelse fra DAA er gjengitt her.
Også INMA, den norske bransjeforeningen for internettmarkedsføring, er bekymret over Microsofts avgjørelse. Dette forteller daglig leder Anders Willstedt til Kampanje.
(Aller Internett AS, som utgir digi.no, er medlem av INMA.)
Les også:
- [18.09.2013] «Do Not track» i trøbbel
- [29.10.2012] Ignorerer «Do Not Track» fra IE10
- [14.09.2012] Chrome får anti-sporing
- [10.09.2012] Apache-kode overstyrer IE10-personvern
- [13.07.2012] IE10 med utvidet «User Agent»-info
- [24.02.2012] «Do Not Track» får plutselig massiv støtte
- [17.11.2011] W3C skisserer ny personvernstandard
- [09.05.2011] – Du skal ikke spore barn
- [16.03.2011] USA kan få «europeisk» personvern
- [24.01.2011] Slik vil Firefox sperre nettsporing