Apple villedet kunder i markedsføringen av nettbrett. Det har myndigheter og forståsegpåere i en rekke land slått fast.
Det ble reagert på bruken av det ulne «4G»-begrepet. Nye iPad støtter riktignok 4G/LTE-teknologi, men kun på frekvenser brukt i enkelte mobilnett i Nord-Amerika.
At iPad ikke støtter 4G-mobilnett ellers i verden, skal ha blitt for dårlig opplyst. Ingen reagerte kraftigere enn forbrukermyndighetene i Australia, der Apple ble saksøkt for ulovlig reklame.
Nå har partene inngått forlik i saken. Apple betaler 2,25 millioner australske dollar i bot, en sum som tilsvarer rundt 13,5 millioner kroner.
Det melder avisen The Australian.
Domstolen i Melbourne skal imidlertid ikke ha gitt en endelig godkjennelse av forliket, ifølge nettstedet 9to5Mac. Det fremgår ikke om avgjørelsen nå bare er en formalitet, eller om rettens formann eventuelt kan velte forliket.
Også forbrukermyndighetene i Storbritannia, samt i Danmark, Norge og Sverige, har startet eller vurderer etterforskning av Apples markedsføring.
Apple har etter oppstyret endret navnet på iPad-modellene som er utstyrt med SIM-kort. Produktet blir ikke lenger markedsført som «Wi-Fi + 4G», men heter i stedet «Wi-Fi + Cellular».
Teknobabbel
digi.no har i en rekke artikler og kommentarer påpekt at 4G-begrepet kan være svært forvirrende. Les blant annet: «4G» er teknobabbel og – Alle vet at LTE ikke er 4G.
Det er heller ikke hugget i stein at såkalt fjerde generasjons mobilnett må være raskere enn 3G-teknologi. 3G kan ende opp med å bli raskere enn dagens «4G» basert på LTE-teknologien (Long Term Evolution).
Les også:
- [20.04.2012] Apples logikk: 3G = 4G
- [29.03.2012] iPad-reklamen er ulovlig
- [27.03.2012] Apple saksøkes for «iPad 4G»
- [08.03.2012] – Apple lyver