Mikrobloggtjenesten Twitter har hatt flere dager med høyere omsetning på mobilplattformer enn på nettsidene i det siste kvartalet. Det opplyste Twitters toppsjef Dick Costolo på en konferanse i San Francisco denne uken.
Selskapet har over 140 millioner brukere som produserer hele 400 millioner meldinger hver eneste dag og er en av de viktige aktørene innen sosiale medier. Men de ulike sosiale medieplattformene har en stor utfordring: Brukerne flytter i stor grad fra PC-skjermen til mobile enheter. Men reklamekronene har ikke kommet etter.
Særlig gjelder dette Facebook, som per i dag ikke har en god forretningsmodell for å tjene penger på sine stadig flere mobilbrukere. Dette var en medvirkende årsak til at selskapets børsnotering ble tiårets fiasko på Wall Street.
Twitter spås som den neste kandidaten for å bli børsnotert, og det er derfor ikke så uventet at de vil fokusere på sine mobile styrker.
– Vi ble født på mobilen. Vi har en annonseplattform som fra starten av var tilpasset mobilen, selv om vi først lanserte den for web og bare nylig startet med annonsering på mobile flater, sa Twitters toppsjef ifølge Reuters.
Twitter gir annonsører mulighet for å vise annonser i nyhetsfeeden til brukerne. Men de har også åpnet for at annonsører kan sende reklamemeldinger bare til brukere av Andorid eller iOS-telefoner. Rundt 60 prosent av Twitter-bruken kommer nettopp fra mobile enheter, opplyser Reuters.
– Ledelsen i Twitter vil gjøre det kjent at de ikke har de samme utfordringene på mobil som Facebook har, sier analyseselskapet Ovums telecom-analytiker Jan Dawson i en kommentar.
– Men dette er ikke det samme som å si at Twitter ikke har utfordringer på mobilen. I motsetning til Facebook, som ikke har funnet en måte å tjene penger på sine mobile brukere, vil Twitters største utfordring være hvordan de skal tjene penger på bruken av tredjeparts klienter i mobile enheter.
– Dette var det eneste alternativet for å få Twitter på mobilen tidligere og det er fremdeles veldig populært. Twitter har forsøkt å komme over denne utfordringen ved å kjøpe flere av de mest populære klientene, men de har ikke kommet opp med en definitiv strategi for å tjene penger på noen av dem, sier Dawson.
Twitter har ikke krav om å publisere regnskapstall men analytikere regner med at selskapets omsetning vil nå 260 millioner dollar i 2012 og 540 millioner dollar i 2014. Til sammenligning omsatte Facebook for 3,7 milliarder dollar i 2011.
Les også:
- [28.09.2012] Instagram forbi Twitter
- [05.06.2012] Svak statistikk for Facebook
- [30.05.2012] Facebook straffes på børsen
- [10.05.2012] Hvem eier Twitter-meldingene?
- [19.12.2011] Saudiske penger inn i Twitter